De zin of totale onzin van de vermogensrace
Voor- of achterwielaandrijving? Atmosferisch of met turbo? Senna is de grootste, nee toch Schumacher. Terwijl we allemaal liefhebber zijn, zit de autowereld vol tegenstellingen. Niks mis mee want wat is nu mooier dan zulke bij voorbaat winnaarloze debatten met elkaar voeren? Vandaag: de zin of totale onzin van de vermogensrace.
Het was tijdens de mooie aflevering van Andere Tijden Sport over het F1-debuut van Jan Lammers – kijk vooral terug – dat plotseling het kwartje viel. ,,490 pk’s moet Jan zien te temmen in deze bolide”, vertelde de commentator destijds opgewonden bij de beelden van Lammers zijn Shadow uitgerust met de Cosworth DFV V8. Dat toen astronomische getal is inmiddels bepaald niet bijzonder meer. Een beetje performancemodel heeft ietwat gechargeerd gezegd al meer. Maar is dat nou vooruitgang?
De BMW M3 is een mooi praktijkvoorbeeld. Begonnen als loepzuiver rijdend homologatiemodel met een hoogtoerige viercilinder. Echte stuurmannen worden nog lyrisch over het origineel. Ook al had de M3 E30 in zijn ultieme evolutie ‘maar’ 238 pk. Inmiddels is de M3/M4 gezegend met 431 pk. Uit de laatste Supertest kwam de BMW M4 echter bepaald niet als glorieus stuurmansmateriaal naar voren. Het vermogen is zo enorm dat zelfs een bijzonder ervaren coureur als Peter Kox het niet echt kan gebruiken.
“490 pk. Dat toen astronomische getal is inmiddels bepaald niet bijzonder meer”
Een kwestie van overdaad schaadt? Het komt in ieder geval een beetje over als de Amerikaanse profhonkballer die zoveel uit de potjes met verboden middelen heeft gesnoept dat ‘ie in zijn bovenarm spierballen als een Drentse kei kreeg. Maar inmiddels geen bal meer recht weet te gooien. Of is dat allemaal te cynisch geredeneerd?
Immers, flink wat legendarische racewagens uit de jaren vijftig produceerden vermogens die nu worden overtroffen door die van de meeste hot hatches. De kans is groot dat je met een hete Clio, Leon of Golf inmiddels rondjes rond een Bugatti of vroege Ferrari rijdt. En dat terwijl je bent beschermd door een hele serie airbags, de airco snort en het entertainmentsysteem ook nog je favoriete liedje uit de top 40 speelt. Eigenlijk is dat op zijn beurt weer progressie in zijn meest ultieme vorm.
Zin of totale onzin die vermogensrace? Praat met ons mee!
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!