De vlag hangt halfstok in het Britse Solihull. Deze week liep er de allerlaatste Land Rover Defender van de band, een model dat sinds 1983 in productie was (sinds 1948 als je de eerste Land Rover meetelt).

land_rover_defender_26

De Land Rover, die in 1948 als wereldprimeur op de AutoRAI stond, werd meer dan twee miljoen keer gebouwd. In zijn beste jaar (1971) verlieten zo’n 50.000 stuks de poorten van 41 fabrieken over de hele wereld. In 2014 kwamen er nog ‘slechts’ 14.000 nieuwe Defenders uit één fabriek, die in Solihull.

Verkoopcijfers doen de Land Rover dan ook niet de das om. De oudgediende kan simpelweg niet meer voldoen aan de steeds hogere veiligheidseisen en milieuregels en het zou te veel geld kosten om hem aan te passen. Daarom komt Land Rover volgend jaar met een compleet nieuw model in de geest van de Defender.

Hieronder de zes ‘generaties’ van de Land Rover.

Land Rover Series I (1948 – 1958)

Land Rover Series 1

Land Rover Series II (1958 – 1971)

Land Rover Series 2

Land Rover Series III (1971 – 1985)

Land Rover Series 3

Land Rover 90 / 110 (1983 – 1990)

Land Rover 90

Land Rover Defender (1990 – 2007)

Land Rover Defender 90

Land Rover Defender (2007 – 2015)

Land Rover Defender 90 2

En natuurlijk zijn er op het veelzijdige Land Rover-chassis onnoemelijk veel speciale voertuigen gebouwd voor specifieke taken. Hier beneden een aantal van de meest opvallende.

Land Rover Series I 80 Tickford Station Wagon (1948 – 1954)

land_rover_series_i_80_tickford_station_wagon_2

Roadless 109 ‘Forest Rover’ (1961 – 1964)

roadless_109_forest_rover_2

Land Rover Series II Forward Control (1962 – 1974)

land_rover_series_ii_forward_control_2

Shorland MkV (1985)

shorland_mk-v_1

Land Rover Defender 110 Hard Top Matt Track (1998)

land_rover_defender_110_hard_top_matt_track_1

Land Rover Defender 90 ‘Tomb Raider’ (2001)

00defender 01geneva

Project Kahn Flying Huntsman 110 WB 6X6 Concept (2015)

project_kahn_flying_huntsman_110_wb_6x6_concept

Reageren op dit artikel:

Fotocredit: www.baaz.nl / J.Kraal / Clipboard Publishing
Vorig bericht

5 vragen aan Denis Donkervoort

Autovisie TV test de Mazda MX-5 ND
Volgend bericht

Videoprimeur: Mazda MX-5 getest

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”