Sportwagenfabrikanten zijn net kleine jochies; ze zijn altijd verwikkeld in wedstrijdjes ver plassen. De grootste haantjes zijn Ferrari en McLaren, want hun vermogensstrijd begint haast kinderachtige vormen aan te nemen. Zo pakt de nieuwe 675LT net weer 5 pk ten opzichte van de 488 GTB.

McLaren 675LT

McLaren 675LT

En zo gaat het aftroeven door. Eerst was er de Ferrari 458 Italia (570 pk), toen de McLaren MP4-12C (600 pk), gevolgd door de Ferrari 458 Speciale (605 pk), de McLaren 650S (650 pk) en binnenkort de Ferrari 488 GTB (670 pk). Met de 675 pk sterke 675LT zitten de alfamannetjes uit Woking dus heel even op de top van de apenrots. Maar niet voor lang. Want van de 488 GTB komt ongetwijfeld een krachtigere lichtgewicht versie, die meer op het circuit is gefocust dan op de openbare weg.

“Met de 675LT zit McLaren heel even op de top van de apenrots”

Zoals de 458 Speciale dus, een auto waarmee de 675LT zich waarschijnlijk beter laat vergelijken dan met de 488 GTB. Ten opzichte van die laatste is de McLaren namelijk een vedergewicht. Hij is niet minder dan 140 kg lichter (1230 kg tegenover 1370 kg) en kruipt daarmee zelfs 60 kg onder de toch al niet zware Speciale. De 675LT – waarvan McLaren een onbekend aantal voor een onbekende prijs gaat bouwen – is dan ook een straatlegaal circuitspeeltje.

En om op de baan goed voor de dag te komen, hebben zijn makers de wagen in een raceoverall van koolstofvezel en titanium gehesen. Uiteraard allemaal om de kilo’s eraf te trainen. Het gewichts- en vermogensvoordeel ten opzichte van de 650S (min 100 kg en plus 25 pk) betaalt zich uit in de prestaties van de 675LT. De McLaren gaat in 2,9 seconden van 0 naar 100 km/h en passeert al na 7,9 seconden de 200 km/h-grens (3,0 en 8,4 seconden voor de 650S). Zijn topsnelheid is 330 km/h.

Toekomstige uitdagers die de 675LT op het circuit partij kunnen geven, komen uit de hoek van de eerder genoemde hardcore Ferrari 488 GTB-variant, de Lamborghini Hurácan Superleggera en de (minder potente) Porsche 911 GT3 RS. De officiële onthulling van die laatste laat nog even op zich wachten, maar het is al wel bekend dat hij wordt aangedreven door een 500 pk sterke 4,0 liter zescilinder boxer. Het gewicht van de RS komt op ongeveer 1400 kg te liggen.

Reageren op dit artikel:

Mercedes-AMG C63
Vorig bericht

Video: Mercedes-AMG C63 getest

Autovisie Magazine editie 5 2015
Volgend bericht

Sneak preview Autovisie Magazine editie 5

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”