Autovisie
Autovisie Nieuws 31 mrt 2015
Leestijd: 2 minuten

McLaren 570S begeeft zich op 911-terrein

De 570S is de kersverse instapper van McLaren, maar van ‘Honey, I shrunk the 650S’ is geen sprake. Sterker nog, de nieuweling is – heel verbazingwekkend – zelfs groter dan zijn… uhm… grote broer.

McLaren 570S

Wat dat betreft is de McLaren 570S een enigszins verwarrende auto, die de vraag oproept waarom iemand überhaupt nog voor de duurdere 650S zou gaan. Zo is de aankomende Audi R8- en Porsche 911 Turbo S-concurrent met een lengte, breedte en hoogte van respectievelijk 4.530 mm, 2.095 mm en 1.202 mm ietsje forser dan zijn stalgenoot, die 4.509 mm, 2.093 mm en 1.199 mm meet.

Daarbij wijken de prestaties van de twee ook niet bijster veel af. De 650 pk sterke 650S gaat in 3,0 seconden van stilstand naar 100 km/h, terwijl de 570S met (je verwacht het niet) 570 pk er slechts 0,2 seconden langer over doet. De topsnelheden van beide supersporters liggen slechts 5 km/h uit elkaar (333 km/h voor de 650S, 328 km/h voor de 570S).

“Waarom zou iemand überhaupt nog voor de duurdere 650S gaan?”

Wat de 570S gaat kosten, maakt McLaren in een later stadium bekend, maar het is niet onrealistisch om te veronderstellen dat hij zo rond de 240.000 euro wordt geprijsd. Zo’n halve ton minder duur dan de 650S dus, die voor 289.500 euro in de prijslijst staat. In de toekomst komen er naast de 570S Coupé ook nog een Spider, een meer op comfort gerichte GT en een ultrasportieve GTR.

Op het technische vlak komt de 570S behoorlijk overeen met de rest van het McLaren-gamma. Net als zijn familieleden heeft het model als basis een lichtgewicht koolstofvezel kuip, die McLaren een MonoCell noemt. De aandrijflijn is eveneens bekend: een 3,8 liter twinturbo V8 gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling.

De gedoodverfde concurrenten van de McLaren 570S zijn de Audi R8 V10 en de Porsche 911 Turbo S (zie de tabel hieronder voor een vergelijking), maar ook de Mercedes-AMG GT S (510 pk uit een 4,0 liter twinturbo V8), Aston Martin V12 Vantage S (573 pk uit een 6,0 liter V12) en de aankomende Honda NSX (+/- 550 pk uit een twinturbo V6 en drie elektromotoren) komen in zijn vaarwater.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.