5 vragen aan Thomas Bürkle, designbaas Hyundai
Op de AutoRAI 2015 debuteert de nieuwe Hyundai Tucson op Nederlands grondgebied. De verkoop start in september. We stellen vijf vragen aan Hyundai’s ontwerpdirecteur Thomas Bürkle.
Design is de hoofdreden voor suv-kopers om voor een bepaald model te kiezen. Was design ook het hoofddoel tijdens de ontwikkeling van de nieuwe Tucson?
“Het ontwerp speelde een belangrijke rol tijdens het ontwikkelingsproces, maar ook functionaliteit. We wilden een ruimere auto met een aantrekkelijk design, brede looks, wielen op de uiterste hoeken en expressieve looks. Van groot belang waren de proporties van de auto. Als je bijvoorbeeld naar de raamstijl kijkt, die staat nu verder naar achteren, zodat door de langere motorkap het front prominenter overkomt.”
Heeft u zich tijdens de ontwerpfase laten leiden door één van de verkoopmarkten: China, de Verenigde Staten of Europa?
“Nee, de auto is met het oog op al onze afzetgebieden ontworpen. Europa is wel de belangrijkste markt voor de Tucson, gevolgd door de Verenigde Staten. In China neemt de vraag fors toe en in Korea is de auto als vanouds gewild.”
Had Peter Schreyer, de nieuwe designdirecteur van Hyundai en Kia, een grote invloed op het uiteindelijke resultaat?
“Het project liep al voordat Peter Schreyer werd aangesteld als designdirecteur van Hyundai en Kia, maar we hebben een goede verstandhouding en wisselen continu ideeën uit. We hebben heel duidelijk waar we met het merk naartoe willen en hoe we dat doen.”
Welk Hyundai-designcentrum had de grootste invloed op het ontwerpproces?
“Voor het exterieur kwam de sterkste invloed vanuit ons Europese designcenter. Voor het interieur het Amerikaanse. De Koreaanse afdeling zorgde weer voor het productieproces. Maar alle designcenters werken zorgvuldig samen.”
Komen er specifieke varianten voor bepaalde markten? Van zijn grotere broer is naast de Santa Fe ook een Grand Santa Fe.
“Daarin is niet voorzien. We plannen vooralsnog één variant, de vijfziter. We hebben van te voren duidelijk bepaald hoe groot de auto moest worden en dat was niet te groot. Het is een suv uit het C-segment. We hebben hem wel langer en breder gemaakt en ook voor een grotere wielbasis gekozen met het oog op een zo ruim mogelijk interieur.”
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland