Bart Oostvogels
Bart Oostvogels Video 4 jun 2015
Leestijd: 2 minuten

Next level: SRT Tomahawk Vision Gran Turismo

Vergeet ontwikkelingsbudgetten. Vergeet veiligheidseisen. In de digitale wereld is alles mogelijk. De ontwerpafdeling van Street Racing Technology (SRT) heeft duidelijk gebruik gemaakt van die vrijheid.

Volgens de makers gaat het SRT Tomahawk Vision Gran Turismo gedoopte snelheidsmonster een stap, of zelfs twee stappen verder dan de raceauto’s die we vandaag de dag kennen. Omdat SRT realiseert dat niet iedere digitale coureur meteen klaar is voor het topmodel, introduceren de ontwerpers de SRT Tomahawk S Vision Gran Turismo.

Desalniettemin is dit instapmodelletje ook al serieus speelgoed. Aan boord heeft hij een 7,0 liter V10-motor met een vermogen van 792 pk. In de voorwielen is een pneumatische krachtbron geïnstalleerd die gecomprimeerde lucht opslaat en omzet in rijkracht. Daardoor komt er nog eens 215 pk bij wat het totaalvermogen brengt op 1.007 pk. Hij weegt slechts 1.000 kilogram en moet volgens SRT een topsnelheid van ruim 400 km/h halen.

“Het topmodel haalt 650 km/h! Haha?”

De volgende stap is de SRT Tomahawk GTS-R Vision Gran Turismo met een tot 1.137 pk opgevoerde V10-motor. Ook het pneumatische systeem is opgepept en levert nu 313 pk extra. Het gevolg is 1.450 pk. SRT heeft het model helemaal uitgekleed, waardoor hij nog maar 662 kilogram weegt. Totaal onrealistisch natuurlijk, maar dat maakt het niet minder interessant. De topsnelheid bedraagt meer dan 480 km/h.

Het neusje van de zalm is de SRT Tomahawk X Vision Gran Turismo. Het tiencilinderblok in V-vorm is begrensd bij een toerental van 14.500 tpm en levert een schrikbarend hoog vermogen van 2.168 pk, drie keer zo veel dus als de instapper Tomahawk S. Een pneumatisch systeem geïnstalleerd op de vooras levert 442 pk en brengt het totaalvermogen op 2.590 pk. Goed voor een topsnelheid van 650 km/h (haha?). Volgens SRT moet er een G-pak gedragen worden om alle G-krachten in bochten op te vangen.

SRT heeft in het ontwerp verschillende technieken gebruik, waaronder zogeheten aeropanelen. Een aantal daarvan zijn geïnstalleerd boven de vier spatborden en aan de uiteinden van de carrosserie. De panelen hebben een gierwerking in bochten waardoor de auto iets kantelt in bochten om zo sneller door de bocht te rijden.

Het digitaliseren van de SRT Tomahawk was niet heel eenvoudig meldt Gran Turismo-producer Kazunori Yamauchi. “De Amerikaanse designers van FCA deden mee aan een designwedstrijd en het gekozen concept is extreem in elk opzicht: het opvallende uiterlijk, de aerodynamische proporties, de interne mechanismen en het geavanceerde racepak”, zegt hij. “Vanwege het radicale design moest ons physicsteam nieuwe physics ontwikkelen voor Gran Turismo, zodat de auto optimaal tot zijn recht zou komen in de game.”

Het drietal verschijnt in de loop van de zomer in de digitale showroom van Gran Turismo 6 voor de Playstation 3. Gratis uiteraard, net zoals alle andere Vision Gran Turismo-modellen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.