Vijf vragen aan designbaas Alpine Antony Villain
Volgens Alpines designbaas Antony Villain is het idee van de autobouwer niet om auto’s op karpetten te tonen op autoshows. Alpines zijn gemaakt om te rijden. In een interview met Goodwood Road & Racing doet de designer een boekje open over de aankomende sportwagen.
Wat maakt de nieuwe Alpine Frans?
“Het is een feest om te rijden. De auto heeft typisch Alpine-rijgedrag. Heel communicatief. Je krijgt dus veel feedback. Het is ook een elegante auto. We willen niet een al te agressieve of arrogante auto maken. Al deze zaken zijn onderdeel van het DNA van Alpine.”
Maar hij heeft geen motor achterin?
“Klopt, maar er zijn ook Alpines met een middenmotor geweest. Bovendien denk ik dat een middenmotor beter is.”
Welke aanpassingen moet je doen om deze auto in productie te laten gaan?
“Behoorlijk veel aanpassingen. De auto heeft nog geen koplampen, achterlichten, geen interieur en de motor die we gebruiken is nog niet de daadwerkelijke productieversie. We werken nog steeds aan de aerodynamica en het interieur. We hebben er een driveable showcar van gemaakt zodat we hem tot leven konden wekken.”
Welke aspecten van het design zijn typisch Alpine?
“De lage achterkant geven de auto een druppelvormige koets. Dat is typisch Alpine. En de achterruit natuurlijk, net als de kenmerkende verlichting voor. Mijn favoriete standpunt om de auto te bekijken is achteraan. Daar zie je de lage kont en dikke wielkasten het beste. We hebben de auto zo ontworpen dat ‘ie niet alleen in Frankrijk succesvol kan zijn. De auto is met de wereld als uitgangspunt vormgegeven. We moeten het merk openstellen aan de hele wereld.”
Is Alpine bekend genoeg buiten Frankrijk?
“Nee, op dit moment niet. In Engeland geniet het merk bekendheid en ook in Duitsland een beetje. Buiten de Europese grenzen is Alpine helemaal niet bekend.”
Bron: Goodwood Road & Racing
Lees ook:
Ook interessant
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver