Bart Oostvogels
Bart Oostvogels Nieuws 22 jul 2015
Leestijd: 3 minuten

9 feiten over de nieuwe Opel Astra die je moet weten…

Tijdens een sneak preview in Amersfoort kon een selecte groep journalisten alvast kennismaken met de fonkelnieuwe Opel Astra, nog voordat de vijfdeurs hatchback op de autoshow van Frankfurt officieel wordt voorgesteld. Deze negen feiten moet je weten.

 

Wat u moet weten over de nieuwe Astra…

 

  1. De Opel Astra staat eind oktober bij de Nederlandse dealers.
  2. De Opel Astra Sports Tourer wordt in december voorgesteld. In die maand volgen eveneens de prijzen van de stationvariant. Vervolgens is het wachten tot april, want pas dan vergezelt de Astra Sports Tourer de vijfdeurs Astra in de showrooms.
  3. De kale carrosserie van de vijfdeurs hatchback weegt nu nog maar 280 kilogram tegen 357 kilogram van de vorige generatie. Afhankelijk van de uitvoering komt de totale gewichtsreductie uit op 120 tot 200 kilogram.
  4. De Astra is gekrompen. Hij meet in de lengte 4,37 meter, exact 4,9 centimeter minder dan voorheen. De hoogte neemt af naar 1,46 meter (-2,6 cm) en ook de wielbasis levert met een asafstand van 2,68 meter ruimte in (-2,3 cm). De interieurruimte neemt juist toe.
  5. Op het programma staan tijdens de marktintroductie twee benzineversies, te weten een 1.0 Turbo driepitter met 105 pk en een 1.4 Turbo viercilinder met 150 pk. Vanaf december is de 1.4 Turbo ook met zestraps automaat te bestellen. Een 200 pk sterke 1.6 Turbo vierpitter wordt eveneens in december aangekondigd. Dieselen kan met 1.6 CDTI’s in de smaken 110 en 136 pk.
  6. De kans dat er een Astra plug-in hybride komt is heel klein. Die versie zou alleen op het moment interessant zijn voor Nederland. Volgend jaar marginaliseert de plug-in hybride markt door gewijzigde bijtellingsregels. Als Opel een plug-in hybride Astra brengt, moet die ook voor de rest van Europa interessant zijn. Dat is nu niet het geval, waardoor Opel er niet in investeert. Wellicht in de toekomst.
  7. Opel zet vol in op het zogeheten Onstar. Met Onstar heb je 24 uur per dag, 365 dagen per jaar de mogelijkheid om een centrale te bellen voor vragen. De eerste twaalf maanden na aankoop van een nieuwe Astra is de dienst gratis. Daarna moet er ongeveer 100 euro per jaar worden afgerekend. Opels met Onstar zijn uitgerust met een simkaart waarmee de auto met een druk op de knop direct naar de centrale belt. Opels in Europa bellen naar de centrale in Luton in Engeland waar zestig Opel-medewerkers dag in dag uit telefoontjes aannemen. Momenteel spreken negen werknemers daar de Nederlandse taal die je als Nederlander ook altijd aan de lijn krijgt. U kunt de centrale onbeperkt bellen. Op afstand kunnen ze de auto ont- en vergrendelen, een voertuigdiagnose geven, een navigatielocatie inladen in het navigatiesysteem van de auto, helpen bij een noodsituatie en zoeken naar een hotel of restaurant in de buurt. Gezellig kletsen kan ook, maar daar is de dienst in de basis niet voor bedoeld.
  8. Voor de 4G-hotspot in de Astra verkoopt Opel straks losse abonnementen. Met de hotspot kunnen passagiers door bijna heel Europa internetten, zonder vast te zitten aan een vastgesteld MB-verbruik. Daarmee kan iedereen tijdens de heenreis naar vakantie op de smartphone of tablet internetten. Of dat sociaal is, is een andere vraag.
  9. Opel levert de Astra optioneel met LED Matrix-technologie. Dit verlichtingssysteem biedt de mogelijkheid om altijd met groot licht te rijden, zonder dat u andere weggebruikers hindert. De koplamp heeft zestien ingebouwde LED’jes. Zodra een voertuig in beeld komt, schakelt het systeem één of meerdere LED-lampjes uit zodat een de andere weggebruiker geen hinder ondervindt.

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.