Aston Martin C84/1 doet ruimteschip na
Je kent het wel: het eeuwenoude cliché dat bijzondere auto’s als kunst op wielen zijn. Voor deze Aston Martin C84/1 Groep C-racer is echter goed te beargumenteren dat hij het modale wagenpark op esthetisch vlak ontstijgt.
Zwevend op een pneumatische liftsysteem en gestript van al het bodywork ziet deze EMKA Aston C84/1 er bijzonder buitenaards uit. Dat niet alle auto’s die er snel uitzien ook écht voor successen kunnen zorgen, bewijst de Aston Martin echter wel. De wagen komt voort uit een samenwerking tussen het Britse EMKA raceteam – opgericht door Steve O’Rourke, de manager van Pink Floyd – en Aston Martin. Het eerste resultaat van deze samenwerking is de C83/1 met Aston Martin V8.
De machine is helaas geen glorieuze carrière gegund. De C83/1 treedt voor het eerst aan tijdens de 1000 kilometer van Silverstone in 1983, maar haalt de finish niet. Beter gaat het op Le Mans in hetzelfde jaar. Coureurs Tiff Needell, Steve O’Rourke en Nick Faure rijden de race uit, maar kunnen niet verder komen dan een zeventiende plek. Het levert ze slechts de Motor Trophy op, voor de eerste Britse auto die de finish haalt. Triester kan bijna niet.
“Dat niet alle auto’s die er snel uitzien ook écht voor successen kunnen zorgen, bewijst deze Aston Martin.”
Omdat de FIA in Groep C nieuwe brandstofregels wil introduceren, verschijnt de doorontwikkeling van de auto (de 84/1 die je in onderstaande video ziet) niet in 1984, maar in 1985 aan de start. Ook dit seizoen begint niet goed. Net als z’n voorganger weet de C84/1 de finish van de 1000 kilometer van Silverstone niet te halen.
Op Le Mans gaat het beter met een elfde plek. Negen minuten lang voert de auto zelfs het veld aan, maar men kan deze lijn niet voortzetten in de volgende races. De langeafstandsraces op Spa en Brands Hatch leveren geen resultaat op en het leidt tot het verbreken van de samenwerking tussen EMKA en Aston Martin. De C84/1 gaat daarmee de boeken in als de laatste door Aston Martin aangedreven auto die leidt op Le Mans.
De wagen staat te koop bij William I’Anson Ltd
Lees ook:
Ook interessant
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver