Amfibieën ontmoeten elkaar in Amsterdam
Normaal zie je amfibieën als een Schwimmwagen, Amphicar of zwemmende Citroën CX bijna nooit, maar in Amsterdam en omgeving zijn er deze week tientallen bij elkaar voor Amphib 2015. Op deze Europese meeting komen eigenaren vanaf het hele continent bij elkaar om te sleutelen, onderdelen te ruilen en natuurlijk te varen.
Het hoogtepunt van de week was gisteren een grachtentocht waaraan bijna alle bezoekers mee deden. Ook de meeste bezitters van de inmiddels behoorlijk kostbare Amphicars – een goede doet 80.000 euro – lieten zich niet door die stijgende waarde weerhouden en lieten hun auto’s te water. Van de bekendste amfibie zijn er op Amphib twee dozijn aanwezig waaronder meerdere Nederlandse. Onder andere die van Arthur van Oest.
“Nog steeds krijg je nergens meer aandacht mee”
De Amsterdammer heeft al amfibieën in de familie sinds zijn kindertijd. Vader Van Oest kocht een Schwimmwagen als promotievoertuig voor bij wielerwedstrijden zonder te weten dat het autootje ook kon varen. Toen senior daarachter kwam, was hij verkocht. Binnen de familie waren er jarenlang twee Amphicars die tijdens een brand verloren gingen. Zijn huidige rode exemplaar haalde Arthur van Oest uit de Verenigde Staten waar de meeste Amphicars heen gingen. Voor de zwemmende auto werden ten tijde van de lancering eind jaren vijftig allerlei toepassingen bedacht, maar uiteindelijk bleek het vooral een rariteit.
“Ze hebben ermee gewerkt bij de brandweer in Duitsland en in de havens van Hamburg. Maar een succes is het nooit geworden”, vertelt Van Oest. “Eigenlijk is de Amphicar niks meer dan een speeltje voor de rijken. Nog steeds krijg je nergens meer aandacht mee. Ik kwam een keer in Zuid-Frankrijk op een kade vol Ferrari’s, Maserati’s en Porsches. Toen ik een boothelling afreed en de zee op ging, keek echt iedereen alleen nog naar mij. Dat is toch leuk.”
Uw Garage: Amphicar 770 – bouwjaar 1964
Videoverslag: Amphib 2014
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe Mercedes-AMG G 63 is nu een hybride
-
Waarom bijna niemand de DS4 kocht | Sjoerds Weetjes 392
-
Elektrische Hyundai Ioniq 5 N leuker dan menig sportieve benzineauto
-
Skoda Superb 2024: betere deal dan de Volkswagen Passat?
-
Waarom de elektrische Audi Q6 E-Tron een rijdende gimmick is
-
Hot hatch voor 5.000 euro: Suzuki Swift Sport vs. Fiat Panda 100HP
-
Is de krachtigste Maserati Grecale nog steeds de meest begeerlijke?
-
Uw Garage: Chris heeft een V6 van Alfa Romeo in zijn lelijke eend gebouwd
-
Deze straatlegale raceauto van KTM heeft een bizarre deur | Sjoerds Weetjes 391
-
De nieuwe Porsche Panamera is…. een Lowrider?
-
Kom uit je SUV! Want de nieuwe Volkswagen Passat is heerlijk
-
Waarom de Mazda CX-9 hier niks te zoeken had | Sjoerds Weetjes 390