Voor Werner Frencken was het niet driemaal scheepsrecht, want al bij de aanschaf van zijn eerste klassieker tikte hij de auto van zijn dromen op de kop. Zijn Mercury Cougar is groot, Amerikaans en heeft een soundtrack om van te smullen.

ri dhr Frencken mijn garage

“Zelfs een Ferrari klinkt niet zo mooi als mijn Mercury Cougar. Het geluid van zijn echte Amerikaanse V8 is werkelijk fantastisch. Ik krijg er iedere keer weer kippenvel van. Toegegeven, op langere reizen word je moe van de donkere brom in de cabine, maar op kortere ritjes is het genieten geblazen. Ook omdat het geweld van zo’n achtcilinder nauwelijks is te bevatten. Dat soort ruwe kracht kom je in moderne auto’s niet meer tegen.

Maar dat heeft ook een keerzijde natuurlijk. Als ik heel voorzichtig ben met mijn rechtervoet, haal ik een brandstofverbruik van ongeveer 1 liter op 4 à 5 kilometer. Daarom is het zeker met de huidige brandstofprijzen niet te doen om veel met de Mercury te rijden. Ik haal hem dan ook alleen naar buiten voor een tochtje als het mooi weer is of als er klassiekerevenementen zijn, van de Ford Mustang-club bijvoorbeeld.

“Als ik voorzichtig ben, haal ik een verbruik van 1 op 4”

Ik ben daar lid van, want een specifiek op de Cougar gerichte vereniging is er niet. Mercury was een submerk van Ford en zodoende deelt mijn auto een groot deel van zijn techniek met de Mustang. Het belangrijkste verschil is dat de wielbasis van de Cougar groter is en dat de wagen meer op luxe is gericht. De Mustang was te bestellen met een V6-motor, trommelremmen en stoffen stoelbekleding, maar de Mercury kreeg een achtcilinder, schijfremmen voor en veel leer in het interieur.

Toen ik hem kocht, was de Cougar overigens rood, en dat maakte op de weg een groot verschil. Ik kreeg soms negatieve reacties als ik achter het stuur zat, alsof mensen me een blaaskaak vonden. Nu de coupé een gele tint heeft – een originele Mercury-kleur – is dat 180 graden omgedraaid. Overal waar ik kom, gaan de duimen omhoog en zijn omstanders enthousiast. Waarschijnlijk omdat de wagen in het geel een stuk vriendelijker oogt en niet meer als een rode lap op een stier werkt.”

Eigenaar: Werner Frencken (58)
Beroep: taxichauffeur
Auto: Mercury Cougar
Bouwjaar: 1968
Geschatte waarde: 50.000 euro
Gemaakt: 1967 – 1970
Motor: 6,4 liter V8, 335 pk
Topsnelheid: +/- 200 km/h
Toekomstplannen: “De Mercury is een echte familieauto, zoals ik dat noem. Als het aan mij ligt, gaat hij later over naar mijn zoons.”

ri dhr Frencken mijn garage

Reageren op dit artikel:

_MG_0766
Vorig bericht

Blinde passie: Een Alfa Romeo als thuis

IMG_4791
Volgend bericht

Fotoverslag: Classic Wings & Wheels 2015

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”