Na meer dan vijftig jaar is er weer een nieuwe Borgward. Deze BX7 komt in 2017 naar Europa, maar gaat al vanaf volgend jaar in China in de verkoop. Het model wordt officieel onthuld op de IAA in Frankfurt.

Borgward BX7 002

Alle technische details zijn nog niet bekend. Wel weten we dat de BX7 benzine- en dieselmotoren krijgt, die Borgward samen met technologiepartner FEV GmbH heeft ontwikkeld. Volgende week wordt de SUV in Frankfurt gepresenteerd met een 224 pk sterke 2,0 liter turbobenzinemotor, maar staat er ook een plug-in hybride met een gecombineerd vermogen van 401 pk en een elektrische actieradius van 55 kilometer.

“Borgward is nieuw leven ingeblazen door de kleinzoon van oprichter Carl”

Het uiterlijk van de Borgward komt uit de pen van ontwerper Einar Hareide, die onder meer bij Saab en Volvo heeft gewerkt. De productie van de BX7 start in 2016 in China, waar de auto in eerste instantie ook alleen zal worden verkocht. Borgward is nieuw leven ingeblazen door Christian Borgward, de kleinzoon van de merkoprichter Carl, die samen met de Chinese partner Beiqi Foton Motor Company de ontwikkeling van de BX7 is gestart.

Het oorspronkelijke Borgward werd in 1919 opgericht en produceerde in eerste instantie kleine driewielers, de zogenoemde ‘Blitzkarren’, later gevolgd door auto’s als de Hansa, Isabella en P100. In 1961 viel echter het doek voor de producent, die al langer geplaagd werd door financiële problemen, kwaliteitsissues en tegenvallende verkopen.

Reageren op dit artikel:

Header-agenda-1
Vorig bericht

Weekendtips voor petrolheads

PENTAX Image
Volgend bericht

Live stream: Goodwood Revival Meeting

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”