Bart Oostvogels
Bart Oostvogels Video 9 sep 2015
Leestijd: 4 minuten

De Bentley onder de SUV’s: Bentayga

Bentley betreedt voor het eerst het SUV-segment met de Bentayga. Wat volgens het merk de snelste en meest krachtige SUV ter wereld is. En misschien ook wel de meest luxueuze.

Om Bentley dan maar direct terecht te wijzen. Nee, de Bentayga is niet de meest krachtige SUV ter wereld. De versie met 6,0 liter W12-motor produceert 608 pk en 900 Nm trekkracht. Daarmee legt de Bentley het af tegen de Mercedes-AMG G65 met 630 pk. Qua topsnelheid maakt de Bentayga echter gehakt van die Benz, want Bentley’s SUV heeft een officiële topsnelheid van 301 km/h. Extreem snel voor een 2.422 kilogram zware offroader. De sprint naar 100 km/h wordt in 4,1 seconden afgewerkt.

“Later komt er ook een plug-in hybride en diesel”

Overigens levert Bentley de Bentayga niet alleen met de W12-krachtbron. Op het programma staan ook een dieselmotor en een plug-in hybride, maar van die laatste twee uitvoeringen geeft Bentley pas in een later stadium details vrij. De W12-motor heeft cilinderuitschakeling, die tijdens cruisesnelheden zes cilinders uitschakelt. Mede door die cilinderuitschakeling heeft de twaalfpitter een CO2-emissie van 292 g/km en is hij 11,9 procent efficiënter ten opzichte van de vorige W12. Bentley koppelt de W12 aan een achttraps automaat en vierwielaandrijving. De automaat heeft een zogeheten zeilfunctie dat het toerental van de motor reduceert als de Bentayga bijna stilstaat of tijdens het gas liften in de vijfde tot achtste versnelling.

Het vierwielaandrijvingssysteem heeft verschillende standen die via het systeem Drive Dynamics Mode zijn te kiezen. Er is keuze uit zand, modder, gravel, comfort en sport. Iedere keuze heeft invloed op de hardheid en het comfortniveau van het onderstel. De luchtvering heeft vier standen, te weten High 2, High 1, Normal en Low. High 2 is met name geschikt voor offroad rijden, al benadrukt Bentley dat slechts een kleine groep kopers het vertrouwde asfalt zal verlaten. Mocht de eigenaar toch offroad gaan, dan kan hij of zij rekenen op tal van hulpsystemen. Naast een slim tractiecontrolesysteem heeft de Bentley ook Hill Descent Control dat de auto gecontroleerd van een heuvel laat rollen.

“Nee, de Bentayga is niet de krachtigste SUV ter wereld”

Uiteraard zijn er nog veel meer systemen aanwezig. Denk aan adaptieve cruise controle, verkeersbordherkenning, nachtvisie, een head-up display en Predictive ACC dat met behulp van info van het navigatiesysteem, sensoren en camera’s kan voorspellen welke bochten er aankomen om zo de snelheid te reguleren. Rear Crossing Traffic Warning houdt met een camera het verkeer in de gaten tijdens het achteruit rijden. Park Assist helpt met het detecteren van beschikbare parkeerplekken en stuurt de Bentayga naar wens automatisch in. Het systeem heeft volgens Bentley geen enkele moeite met het formaat, want vergeet niet dat de SUV 5.141 mm lang, 1.998 mm (exclusief zijspiegels) breed en 1.742 mm hoog is. Veel groter dan de nieuwe Audi Q7 is de Bentayga daarmee niet. De architectuur van de Bentley Bentayga is in de basis gelijk aan die Audi. Het frame, gemaakt van aluminium en staal, is ten opzichte van een conventioneel stalen frame 236 kilogram lichter.

Net als alle andere Bentley’s werkt de Britse autobouwer het interieur met de hand af. De interieurafdeling gebruikt hoogwaardige metalen, houtsoorten en leder. Via het personaliseringsprogramma Mulliner Bespoke is de Bentayga geheel naar eigen smaak aan te kleden. De mogelijkheden zijn eindeloos. De Bentayga is allereerst leverbaar met twee interieuropstellingen. Te beginnen met vier afzonderlijke zitplaatsen, gevolgd door vijf volwaardige zitplaatsen met neerklapbare armsteun. Een 5+2-opstelling waarbij de achterste twee zetels zijn voorbehouden aan kinderen volgt mogelijk later.

In het dashboard installeert Bentley een acht inch touchscreen waarmee de bestuurder of bijrijder het infotainmentsysteem kan bedienen. Het systeem beschikt eveneens over een 60 GB harddrive voor het dumpen van duizenden soundtracks. Omdat Bentley ook de passagiers achterin graag wat comfort biedt, genieten de mensen achterin van een afneembare 10,2 inch Android-tablet. Wat audiosystemen betreft heeft Bentley drie systemen in petto. De eerste heet Standard Audio, gevolgend door Signature Audio en Premium Audio. Het laatste systeem heeft achttien speakers en een vermogen van 1.950 Watt. Bentley levert de Bentayga standaard met een panoramadak met een glasoppervlakte van 1,35 vierkante meter. Het paneel bestaat uit twee delen. Alleen het voorste paneel kan open. Bentley levert lichtmetaal in de maat 20 tot 22 inch.

De eerste klantenauto’s worden begin 2016 afgeleverd. Tijdens de IAA-autoshow (15 tot 27 september) beleeft de Bentayga zijn debuut.

MOTOR
Type: 6,0 liter twin-turbocharged W12 TSI
Vermogen: 608 pk / 600 bhp / 447 kW @ 5250-6000 tpm
Trekkracht: 900 Nm / 664 lb.ft @1250-4500 tpm

TRANSMISSIE
ZF achttraps automaat, permanente vierwielaandrijving, Torsen centraal differentieel, open achterdifferentieel, 40:60 voor/achter verdeling
Verhoudingen: 1e: 4.71; 2e: 3.14; 3e: 2.1; 4e: 1.67; 5e: 1.29; 6e: 1.00; 7e: 0.839; 8e: 0.667

REMMEN, WIELEN, BANDEN
Remmen vóór: 400mm geventileerde stalen remschijven
Remmen achter: 380mm geventileerde stalen remschijven
Wielen: Standaard 20 inch, optioneel 21 en 22 inch
Banden: Pirelli 275/50R20, 285/45 R21, 285/45 ZR21, 285/40ZR22

BESTURING
Type: Electronic Power Assisted Steering, variable ratio
Aantal lock-to-lock: 2.3 slag
Draaicirkel: 12.4 meter

OPHANGING
Vóór: vier link double wishbones, optioneel 48V elektrische active anti-roll bar
Achter: trapezoidal multi-link, optioneell 48V elektrische active anti-roll bar
Veren en demper: luchtvering, Continuous Damping Control

AFMETINGEN
Wielbasis: 2992 mm
Lengte: 5141 mm
Breedte (excl zijspiegels): 1998 mm
Breedte (incl zijspiegels): 2223 mm
Hoogte: 1742 mm
Tankinhoud: 85 liter
Bagageruimte: 430 liter/590 liter
Leeggewicht (EU): 2422 kg

PRESTATIES
Topsnelheid: 301 km/h
0-100 km/h: 4.1 s
Gemiddeld verbruik: 12.8 l/100 km
CO2-uitstoot: 292 g/km
Milieulabel: EU6

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.