Elektrische Artega GT heet Scalo
Daar is de nieuwe Spyker B6 Venator… uhm… de kersverse Artega. Het model heet Scalo en zal op bestelling in een oplage van twaalf stuks worden gebouwd.
Artega maakt op de IAA in Frankfurt zijn comeback. Het Duitse sportwagenmerk ging enkele jaren geleden failliet, maar een nieuw management gaat verder waar de vorige eigenaar gebleven was. En dat was bij een elektrische versie van de Artega GT.
Deze Scalo oogt dan ook nauwelijks anders dan dat model. De 3,6 liter V6 Volkswagen-motor heeft echter plaatsgemaakt voor twee elektromotoren en een accupakket. De elektrische aandrijflijn produceert 408 pk en kan korte tijd een piekvermogen van 530 pk leveren.
“De elektrische aandrijflijn kan korte tijd een piekvermogen van 530 pk leveren”
Daarmee is de Artega in staat om in 3,6 seconden van stilstand naar 100 km/h te sprinten, waarmee hij een stuk sneller is dan zijn voorganger met verbrandingsmotor, die 4,8 seconden nodig had. De topsnelheid van de Scalo is begrensd op 250 km/h.
Als het laadniveau van de accu’s onder de vijfentwintig procent duikt, grijpt de elektronische waakhond echter al bij 200 km/h in. Met een volle batterij moet de Artega zo’n 400 km ver komen. Wat de Scalo kost? In Duitsland zo’n 170.000 euro, maar daar komen bij ons nog belastingen op.
Ook interessant
-
3 heerlijke oer-Hollandse cabrio’s voor Koningsdag
-
Nieuwe Lamborghini Urus SE is even vergeten dat Porsche bestaat
-
Dit kan je aankomende zondag verwachten op Viva Italia
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland