Back to the Future: Vijf feiten over de DeLorean-tijdmachine
Het is vandaag 21 oktober 2015, dus moet ergens in de Verenigde Staten een tijdmachine verschijnen met daarin Marty McFly en Doc. Emmett Brown. Ze komen uit 1985 en hebben een sprong van dertig jaar in de toekomst gemaakt. Althans, dat deden ze in de film Back to the Future Part II. Hun vervoer? Een danig verbouwde DeLorean DMC-12.
1 – In een eerdere versie van het Back tot the Future-script was de tijdmachine een koelkast. Echter, schrijver Bob Gale en regisseur Robert Zemeckis waren bang dat kinderen na het zien van de film in koelkasten zouden kruipen (en mogelijk opgesloten zouden raken), dus veranderden ze de tijdmachine in een auto.
2 – Waarom kozen de filmmakers nou juist de geplaagde DeLorean DMC-12 als tijdmachine? Omdat ze vonden dat het model voor Amerikanen uit 1955 – waar hoofdpersoon Marty McFly in de eerste Back to the Future naartoe gaat – waarschijnlijk het meest op een ruimteschip zou lijken, vooral door zijn carrosserie van geborsteld roestvrij staal en zijn kenmerkende vleugeldeuren.
“In een eerdere versie van het script was de tijdmachine een koelkast”
3 – Om een sprong in de tijd te maken, moet de tijdmachine een snelheid bereiken van 88 mph (142 km/h). De snelheidsmeter in een Amerikaanse DeLorean gaat daarentegen maar tot 85 mph (138 km/h), dus moest de Back to the Future-filmploeg een aangepast exemplaar monteren dat tot 95 mph (153 km/h) gaat.
4 – Voor de eerste Back to the Future-film kochten de producenten drie DeLoreans, waarvan eentje werd opengezaagd om interieurshots te kunnen maken. Voor Back to the Future Part III werden drie extra DeLoreans aangeschaft, waarvan twee een opgehoogd Volkswagen-chassis kregen om offroad te kunnen rijden.
5 – Om de DeLorean DMC-12 in een tijdmachine te veranderen, hebben de productiedesigners van de Back to the Future hem aangekleed met snoeren, buizen, kabelgoten en meer willekeurige onderdelen. De kernreactor achterop (tussen de grote uitlaten) is gewoon een wieldop van een Dodge Polaris. Het hoge witte deksel van de ‘Mr. Fusion’-unit is een koffiemolen van Krups.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30