Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 11 okt 2015
Leestijd: 2 minuten

Autofolder: Mini Cooper S

Ik kan het niet ontkennen. Ik heb een zwak voor Mini. Wat een gave karretjes zijn het, zowel door hun looks als door hun rij-eigenschappen. Toen BMW het Britse merk begin deze eeuw een nieuwe impuls gaf, wist ik het. Ik wilde er ooit een bezitten. Deze zwarte, vierkante brochure wees mij de weg in mijn zoektocht naar een gebruikte Cooper S.

Sla de brochure open en daar ‘glimlacht’ je een vrolijke Cooper S tegemoet, met een zilverkleurige koets, een spierwit dak, 17 inch grote S Spoke-lichtmetalen wielen en witte buitenspiegelkappen. Een plaatje van een auto. Ik was eruit. Het zou een donkergrijze worden met witte elementen. Tijdens mijn zoektocht tikte ik al het schaalmodel van de Cooper S op de kop. Dat was een Dark Silver Cooper S met zwarte buitenspiegelkappen en dito dak.

Mijn smaak veranderde want de nieuwe ultieme kleurcombinatie werd opeens donkergrijs met zwart. En zo verlegde ik mijn focus. Nog geen week later trof ik op een Franse occasionsite de perfecte Mini Cooper S met levenservaring. Na moeizame gesprekken in gebrekkig Frans en Engels over de vraagprijs, de historie en de export van het Franse bommetje, maakte ik een afspraak. Standplaats van de hot hatch? Toulouse!

“Ik bladerde de brochure door, en nog keer, en nog een keer”

Ik bladerde de brochure door, en nog een keer, en nog een keer. Mijn enthousiasme groeide met de dag. De perfecte kleur, de gaafste wielen, de nette detaillering en als kers op de appelmoes een (gecertificeerd) John Cooper Works-motortuningpakket, waardoor de 17 inch grote voorwielen 200 pk moesten verwerken.

En zo toog ik samen met een vriend in minder dan 22 uur op en neer naar Toulouse, waar we een proefrit maakten en de Cooper S een beurt lieten geven. De Franse exportplaat hangt nog altijd als trotse trofee thuis aan de muur. De brochure ligt in mijn bureau, afgezonderd van de rest van de collectie. Als mooie herinnering aan een coole Mini waarvan ik zo’n drie jaar heb genoten. Uiteindelijk miste ik het cabriorijden, zodat de Works werd vervangen door een Cooper Cabrio.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.