Walter van Sloten
Walter van Sloten Nieuws 11 okt 2015
Leestijd: 4 minuten

Het Japanse Kei-car fenomeen

De Tokyo Motor Show staat weer op het punt van beginnen (29 oktober – 8 november) en steevast komt daar een parade van bizarre conceptcars en vreemde modellen voor de thuismarkt voorbij. Japanners hebben wat auto’s betreft een nogal typische smaak. En doordat er in Japan een mild belastingklimaat bestaat voor zéér compacte auto’s, de zogenoemde Kei-cars, heeft dat in de afgelopen decennia geresulteerd in een flink aantal opmerkelijke voertuigen.

De criteria om voor de belastingvoordelen in aanmerking te komen, zijn simpel. Een Kei-car mag niet langer zijn dan 3,40 meter, niet hoger zijn dan 2,00 meter, geen grotere motorinhoud hebben dan 660 cm3 en niet meer vermogen produceren dan 64 pk. Bekijk hieronder een selectie van de allerleukste voorbeelden op Kei-gebied.

Daihatsu Copen

Te leuk om zelf te houden, moeten de Japanners hebben gedacht. Dus probeerde Daihatsu het met de Copen, een tweezitter met inklapbare hardtop, ook in onze contreien: in eerste instantie rechtsgestuurd en met 660 cm3 turboblok, later ook linksgestuurd met 1300 cm3 motor.

Daihatsu Copen X-Play

De eerste generatie van de Copen, het leuke bolle model boven deze geelzwarte, is inmiddels opgevolgd door drie varianten. Eén daarvan is deze agressief ogende X-Play.

Daihatsu Esse

Charmante poging om de aloude Renault 5 te laten reïncarneren als Kei-car.

Daihatsu Fellow­

De eerste Kei-car van Daihatsu, nog met 360 cm3 motorinhoud. Dat was de maximale cilinderinhoud volgens de in 1966 geldende regels. Het modelletje is jarenlang geproduceerd in ontelbare varianten.

Daihatsu Fellow Max Hardtop

Mini hardtopcoupé in onmiskenbaar jaren zeventig-design, let ook op de ontbrekende B-stijlen.

Daihatsu Leeza Spider

Een bijna letterlijk opengezaagd coupeetje op basis van de Cuore/Mira.

Daihatsu Midget II

Ode aan de driewielige bestellertjes uit de jaren vijftig, maar nu met rondom wielen.

Daihatsu Mira Walk Through Van

Bizar voorbeeld van hoe ver de Kei-car principes kunnen worden opgerekt.

Daihatsu Move

Een van de weinige Kei-cars die de oversteek naar Europa maakte, en waarmee Autovisie nog een rel veroorzaakte door er een bijna op z’n kant te leggen tijdens de uitwijkproef.

Daihatsu Naked

Utilitair design, overduidelijk geïnspireerd op de oer-Panda.

Daihatsu Wake

Door Japanners zo geliefd kubus-design, hoger dan dit worden ze niet gemaakt.

Honda S500

Geweldige bonsai-roadster met motorfietsmotor en kettingaandrijving. Bij introductie geen Kei-car, maar voldoet inmiddels aan alle criteria. Er zijn ook enkele exemplaren in Nederland gekentekend.

Honda Beat

Spiritueel opvolger van de S500/600/800 serie, nu met middenmotor.

Honda S660

Spiritueel opvolger van de Beat. Honda Nederland, haal deze zo snel mogelijk hierheen!

Honda Z

Cultcoupeetje uit de jaren 70, gebaseerd op de succesvolle N-serie.

Honda Z II

Honda’s half geslaagde poging om de Z-serie eind jaren 90 opnieuw leven in te blazen.

Honda Vamos

Indertijd volledig genegeerde funcar op N-serie basis, weinig succesvol vanwege het ontbreken van vierwielaandrijving. Tegenwoordig flinke cultaanhang.

Honda N-One

honda_n_oneEen van de leukste Kei-cars van dit moment, duidelijk geïnspireerd op de oorspronkelijke N360. Aaibaar en toch stoer.

Mazda Carol 360

De Ford Anglia van japan, blijkbaar kopieërden de japanners zelfs de minder geslaagde europese stijlkenmerken.

Mazda Laputa

Op zich weinig opzienbarende gerebadgde Suzuki Kei, maar gooi alsjeblieft de naam een keer door Google Translate…

Mazda Autozam AZ-1

Microsupercar ,waarschijnlijk de kleinste auto met vleugeldeuren en middenmotor ooit.

Mitsubishi Minica

Mitsubishi’s kleinste. Eerste model van een lange, tot 2011 bestaande reeks met dezelfde naam.

Mitsubishi Toppo

Een van de vele creatieve manieren om zoveel mogelijk ruimte op zo klein mogelijk oppervlak te creëren.

Mitsubishi I

Bij ons geleverd als elektrische i-MIEV, in japan ook geschikt voor fossiele brandstof leverbaar geweest.

Mitsubishi Pajero Mini

Zelfs de stoere Pajero ontkwam niet aan een te hete wasbeurt.

Subaru 360

Wat is het resultaat als je een Fiat 600, 2CV en een Kever in de blender gooit? Voila!

Subaru R2

Door ex-Alfa designer Andreas Zapatinas getekend. Zet de grille maar eens op zijn kop.

Suzuki Suzulight

Eerste Suzuki personenauto ooit, design gekopieerd van de Lloyd LP400.

Suzuki Fronte Coupé

Als SC 100 GX coupé ook bij ons verkocht, maar dan met een 1000 cm3 grote motor.

Suzuki Carry

Er zijn ook ontelbare vracht- en bestelwagens volgens Kei-principe gebouwd, de Carry is waarschijnlijk de bekendste variant.

Suzuki Cappuccino

Suzuki Cappuccino

Een mini-MX-5, met 660cm3 turbo-middenmotor voorin, achterwielaandrijving en 725 kilo leeggewicht. Wat zou het toch heerlijk zijn als we er in pasten…

Suzuki Twin

Weinig succesvolle tweezitter met Ford Ka-trekjes, een van de weinige Kei-cars die niet de maximale buitenmaten benutte. Maar twee jaar gebouwd.

Suzuki Wagon R

Deze kennen we hier ook, meestal in gebruik bij de wat oudere medemens.

Suzuki Lapin

Leuk Renault 4-achtig retro ontwerp, maar waarom noem je je model konijn? Op de aftermarket zijn zelfs complete Renault 4 neuzen te koop voor dit model.

Suzuki Hustler

Voor als een Hummer toch net iets te groot is in de binnenstad van Tokio.

Suzuki Palette

Dé auto voor de Young Urban Japanese Professional.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.