Audi R18 Le Mans-racer blijft dieselaangedreven
Hebben de makers van Star Wars: The Force Awakens net Darth Vaders vierwieler onthuld? Nee, deze duistere machine is Audi’s nieuwe R18 E-Tron Quattro, die vasthoudt aan dieselaandrijving.
Dieselgate heeft op een andere manier echter wel invloed op het raceprogramma van Audi. Net als Porsche schroeft het merk met de ringen zijn inzet terug. Beide constructeurs verschijnen niet langer met drie auto’s aan de start van de 24 uur van Le Mans, maar met twee. Die stap is onderdeel van een omvangrijk bezuinigingsoffensief dat de Volkswagen Group is begonnen om de kosten van het omvangrijke NOx-schandaal te kunnen betalen.
“Dieselgate heeft invloed op het raceprogramma van Audi en Porsche”
De nieuwe R18 is nog steeds een LMP1-racer, maar komt nu uit in de 6 megajoule-subklasse in plaats van in de 4 megajoule-subklasse. Dat betekent onder meer dan de Audi niet langer een vliegwiel gebruikt om energie op te slaan, maar een lithium-ion batterij. De concurrenten van Porsche en Toyota gebruiken benzinemotoren en komen uit in de 8 megajoule-klasse. De R18’s worden bestuurd door Andre Lotterer, Benoit Treluyer, Marcel Fassler, Loic Duval, Lucas di Grassi en Oliver Jarvis.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?