Wat Autovisie al in oktober kon bevestigen, is nu werkelijkheid geworden: de komst van de McLaren 675LT Spider. De Britse sportwagenfabrikant gaat er vijfhonderd bouwen.

mclaren_675lt_spider

McLaren ontkende eerst dat de 675LT er ook als Spider zou komen, maar Autovisie wist te achterhalen dat het merk wel degelijk plannen had om de auto uit te brengen. Sterker nog: de uitvoering stond al de hele tijd klaar.

“In de eerste versnelling is de trekkracht begrensd op 600 Nm”

De 675LT Spider is technisch verregaand gelijk aan de 675LT. Zijn twinturbo 3,8 liter V8-motor produceert dus een vermogen van 675 pk (+25pk ten opzichte van de 650S) en 700 Nm (+22 Nm) aan trekkracht. In de eerste versnelling van zijn zeventraps automaat met dubbele koppeling is de trekkracht begrensd op 600 Nm, maar in de resterende zes verzetten is het volledige koppel beschikbaar.

Ten opzichte van de dichte 675LT weegt de 675LT Spider veertig kilogram meer. Dat brengt het totaal op 1.270 kilogram. Dat extra gewicht komt door de zwaardere constructie van het metalen klapdak.

De 675LT Spider sprint in 2,9 seconden van stilstand naar 100 km/h en is daarmee net zo snel als de coupé. Zijn extra kilogrammen worden pas bij hogere snelheden merkbaar. Van 0 naar 200 km/h duurt bijvoorbeeld 8,1 seconden (+0,2 seconden) en de topsnelheid van de 675LT Spider komt uit op 326 km/h (330 km/h voor coupé).

“De 675LT Spider is net zo snel als de coupé”

De naam LT staat voor Long Tail. De naam verwijst niet alleen naar de vijftig procent grotere achtervleugel (ten opzichte van de normale 650S Spider), maar ook naar de welbekende McLaren F1 Long Tail uit 1997. De prijs van de 675LT Spider bedraagt 285.450 pond. Reken in Nederland op een prijs van zo’n 390.000 euro.

De levering aan klanten start in de zomer van 2016. Zijn kleurenpalet is voor tachtig procent identiek aan die van de 675LT Coupé. Naast Silica White, Delta Red, Napier Green en Chicane Grey levert Mclaren namelijk ook de kleur Solis, een soort diepgoud met een groene tint. De 675LT Spider kost minimaal 426.525 euro, maar wie alle opties aanvinkt moet 477.525 euro neertellen.

Reageren op dit artikel:

Fiat Tipo testnotes 001
Vorig bericht

Autovisie Vlog: Eerste testnotities Fiat Tipo

IMG_6550
Volgend bericht

Autovisie-reportage: Route 16 - Een halve eeuw Renault 16

Bart Oostvogels

Bart Oostvogels

Nieuwsredacteur met een bijna ongezonde dosis passie voor alles wat licht, snel en puur is. Elektronische hulpmiddelen? Weg ermee! Overstuur? Graag!