Zandhazen: Deze ‘sportwagens’ spelen graag in de modder
Een beetje spelen in de woestijn, daar houden ze in het Midden-Oosten wel van. De net onthulde Zarooq Motors Sand Racer is daar uitermate geschikt voor, maar er zijn meer offroad sportswagens die niet vies zijn van een potje zandhappen.
Ariel Nomad
Ariel breidde begin dit jaar zijn modellengamma nu uit met dit moddercrossertje, de Nomad. De bouwsteiger op terreinbanden heeft achterin een 238 pk sterke 2,4 liter Honda-viercilinder, die zijn aandrijfkrachten gaan via een handgeschakelde zesversnellingsbak naar de achterwielen brengt. 0 naar 100 km/h gaat in 3,4 seconden.
Bowler Nemesis
Na de Wildcat kwam de Nemesis: een Range Rover Sport qua uiterlijk, maar onderhuids niet te vergelijken. Het apparaat is opgebouwd op een buizenframe, waarin naar keuze een 4,0 of 4,4 liter V8 gelegd kan worden of een 4,2 liter supercharged V8. De Nemesis heeft een brandstoftank van 415 liter om de langste Dakar-proeven te kunnen volhouden.
Local Motors Rally Fighter
De Rally Fighter is de allereerste ‘open source’-auto ter wereld. Wat betekent dat hij is ontworpen door een gemeenschap van 2900 mensen uit 100 landen. Daarbij gebruikt de Amerikaanse producent Local Motors 3D-printers om diverse onderdelen van de Rally Fighter te maken. Voor de aandrijving zorgt een 6,2 liter V8 van General Motors met 430 pk.
Mega Track
Zie er maar eens één te vinden, want de Mega Track is zeldzaam, heel zeldzaam. Van de crossover – het is werkelijk een kruising tussen een offroader en een coupé – zijn slechts vijf stuks gemaakt. Hij wordt aangedreven door een 6,0 liter V12 van Mercedes-Benz, die een vermogen van 395 pk levert en een koppel van 500 Nm. Compact is de Track niet. De machine is meer dan 5 meter lang.
Volkswagen Race Touareg 3 Qatar
Vooruit, dit is een studiemodel dat in 2011 werd gepresenteerd, maar wel eentje die gebaseerd is op de drievoudige Dakar-winnaar van Volkswagen, de Race Touareg. Voorin ligt een 300 pk sterke 2,5 liter turbodieselmotor die 600 Nm aan trekkracht levert. Het Spartaanse interieur van de echte wedstrijdmachine werd opgeleukt met een strakke vormgeving en veel koolstofvezel details.
Ook interessant
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver