De F-Type R is met zijn 550 pk eigenlijk al overkill, maar Jaguar gooit er doodleuk nog een schepje bovenop. Deze F-Type SVR – waarvan de Duitse importeur per ongeluk de brochure voortijdig op het internet zette – heeft een vermogen van liefst 575 pk en 700 Nm aan koppel.

Schermafbeelding 2016-01-22 om 16.06.35

Daarmee is de SVR iets krachtiger dan de R, die 550 pk en 680 Nm aan het asfalt brengt. De sprong in prestaties is wat dat betreft groter. De F-Type R AWD gaat in 4,1 seconden van stilstand naar 100 km/h en heeft een top van 300 km/h. De SVR schaaft daar niet minder dan 0,4 seconden vanaf (3,7 seconden) en gaat 22 km/h harder (322 km/h). De cabriolet houdt het voor gezien bij 312 km/h.

De F-Type SVR is standaard voorzien van vierwielaandrijving en is van de buitenkant te herkennen aan zijn aangepaste aerodynamica. We zien grotere luchtinlaten in de neus en een nogal prominente vleugel op de achtersteven, die bij 113 km/h omhoog uit en bij 80 km/h weer inklapt (96 km/h en 64 km/h voor de cabriolet). Verder heeft Jaguar de auto bredere banden aangemeten, die om gesmeed lichtmetaal liggen (scheelt 10 kg aan gewicht).

“De F-Type SVR schaaft niet minder dan 0,4 seconden van de F-Type R-sprinttijd af”

Optioneel zijn keramische remmen, die samen 21 kg lichter zijn dan het standaard frictiemateriaal. Een lichtgewicht titanium uitlaatsysteem bespaart 12 kg en zou de F-Type nog wilder moeten laten klinken (als dat überhaupt kan). De krachtbron van de SVR is gekoppeld aan een achttraps automaat en zou in theorie een verbruik van 1 op 8,9 moeten kunnen halen.

De Jaguar F-Type SVR komt in mei in Nederland op de markt. Het aantal exemplaren dat de importeur gaat krijgen, is beperkt, dus wie er één wil bemachtigen, moet waarschijnlijk snel zijn. Wat de overtreffende trap van de F-Type R gaat kosten, is nog niet bekend. De rest van het F-Type-gamma bestaat uit de F-Type (340 pk), F-Type S (380 pk) en F-Type R (550 pk).

De brochure inzien kan hier! Vanaf pagina 63 krijg je informatie over de F-Type SVR te zien.

Reageren op dit artikel:

maxresdefault
Vorig bericht

Mercedes-Benz vindt adverteren tijdens Super Bowl te duur

Schermafbeelding 2016-01-22 om 14.58.46
Volgend bericht

Autovisie Kennisquiz: Herken jij alle autowielen?

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”