De opvolger van de Bugatti Veyron is eindelijk daar. De Chiron haalt 1500 pk uit een 8,0 liter W16 met vier turbo’s. Van stilstand naar 100 km/h gaat in minder dan 2,5 seconden. Zijn topsnelheid is 420 km/h.

09_CHIRON_dynamic_34-front_WEB.0

Althans, de werkelijke topsnelheid van de Chiron is nog veel hoger, maar de vierwielaangedreven supersporter is door Bugatti begrensd op 420 km/h. Hij haalt die top dankzij zijn zestiencilindermotor, die 1500 pk en 1600 Nm koppel levert. 0 naar 100 km/h doet de Chiron in 2,5 seconden en 0 naar 200 km/h in 6,5 seconden (!). De W16 gebruikt onder de 3800 toeren slechts twee van zijn vier turbo’s. Daarboven gaan de andere twee meeblazen om zo te komen tot een lineaire krachtcurve.

“De supersporter is door Bugatti begrensd op 420 km/h”

Van de Chiron worden niet meer dan 500 exemplaren gebouwd (waarvan een derde al vergeven is). De Bugatti komt in de herfst op de markt en gaat dan 2,4 miljoen euro kosten, exclusief BTW en BPM. Reken voor Nederland dus op een veelvoud van dat bedrag, als toekomstige eigenaren tenminste zo stom zijn om de Chiron op Nederlands kenteken te zetten.

Nog meer superlatieven dan. De zeventraps automaat met dubbele koppeling van de Chiron heeft de grootste en sterkste koppeling ooit toegepast op een personenauto en de monocoque zou net zo stijf zijn als die van een LMP1-racewagen. De speciaal door Michelin ontwikkelde wielen krijgen bij 400 km/h zo’n 3800 keer de zwaartekracht te verduren en liggen voor om 20 inch en achter om 21 inch wielen. Daarachter schuilen keramische remschijven van carbon silicon carbide (CSiC), waardoor ze niet alleen beter presteren dan voorheen, maar ook lichter zijn.

LEES OOK: BUGATTI VISION GRAN TURISMO – VAN SPELCOMPUTER NAAR AUTOSHOW

Het adaptieve chassis van de Bugatti kan op vijf manieren worden ingesteld: Lift (voor drempels), EB Auto (voor comfort), Autobahn (voor snelheden boven de 180 km/h), Handling (voor maximale wendbaarheid) en Top Speed (om de absolute topsnelheid te halen). Om die laatste modus in te schakelen, moet net als bij de Veyron een speciale tweede sleutel in een contactslot worden omgedraaid.

Wat uiterlijk betreft, is de 1995 kg wegende Chiron geïnspireerd op de Bugatti Type 57SC Atlantic, al doet de gekromde lijn op de flanken ons ook erg denken aan de Citroën 2CV Charleston. De boogvorm komt overigens ook terug in het interieur, waar hij is terug te zien in een lichtgevende strip die van de middenconsole over het dak naar de binnenspiegel loopt.

Reageren op dit artikel:

f1
Vorig bericht

Heter dan heet: Ford Fiesta ST200

Lamborghini Centenario
Volgend bericht

Zo ziet de Lamborghini Centenario eruit!

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”