Volkswagen Up toch aan de turbo
Hij werd al lang geleden een keer als studiemodel getoond, waarna we er ook mee konden rijden. Maar de Up GT ging vervolgens maar niet in productie. Daar brengt Volkswagen nu verandering in.
Of de aanduiding GT blijft gehandhaafd voor het uiteindelijke model, is nog niet bekend. De kans is echter klein. Want had het studiemodel een vermogen van 110 pk op de voorste wieltjes, de productieversie komt tot 90 pk. Ga er dus vanuit dat de introductie van de 1.0-driecilinder benzinemotor met turbomotor slechts het begin is. Hij start met 90 pk en komt later ook in een krachtigere uitvoering, waarbij de koets ook spraakmakender is aangekleed dan de basisversie.
“In amper tien tellen naar 100 km/h”
Met 90 pk en 160 Nm op de voorwielen doet de Up de standaardsprint 0-100 km/h in amper tien tellen, zo communiceert Volkswagen. De topsnelheid ligt op 185 km/h. Daar staat een officieel verbruikscijfer van 4,4 l/100 km tegenover. De conceptversie van de GT, die Volkswagen al vijf jaar geleden presenteerde, haalde met zijn 110 pk sterke driecilinder een topsnelheid van bijna 200 km/h. De introductie van de 1.0-driecilinder turbomotor maakt deel uit van een restyling voor de Up.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver