Zelfs autoliefhebbers moeten twee keer kijken om te zien wat nou het verschil is, maar dit is toch echt de McLaren 570GT, het praktischere en meer op straatgebruik gerichte broertje van de 570S.

McLaren 570GT

De duidelijkste verandering ten opzichte van de 570S is de schuin aflopende achterruit van de 570GT. Het is een luik dat naar links open scharniert (naar rechts in rechtsgestuurde auto’s) en dat toegang geeft tot een 220 liter grote, met leer beklede bagageruimte (in de neus kan ook nog 150 liter). Die ligt bovenop de 570 pk sterke 3.8 twinturbo V8 van de McLaren, maar zou niet warm worden.

Volgens de fabrikant is de motorruimte van de 570GT goed geïsoleerd en zo ontworpen dat alle hitte van de krachtbron onder de ‘kofferbak’ door naar achteren wordt geleid, waar de warmte ontsnapt via roosters vlak voor de achterspoiler. Die laatste is overigens ietsje groter dan die van de 570S om te compenseren voor de aerodynamische effecten die de nieuwe, schuine achterruit heeft.

Verder onderscheidt de 570GT zich van de 570S door zijn glazen panoramadak, anders getekende lichtmetalen wielen en het feit dat de sleuven die over de flanken naar de luchtinlaten leiden in carrosseriekleur zijn uitgevoerd. Het interieur van de twee auto’s is nagenoeg gelijk. Al is dat van de 570GT standaard rijker en luxueuzer uitgerust met zaken die op de 570S optioneel zijn.

Onderhuids zijn er ook verschillen. De 570GT heeft het stillere uitlaatsysteem van de 540C (dat van de 570S is gewoon te bestellen), een comfortabeler afgesteld onderstel en een minder directe stuurinstallatie. Daarbij zijn de remschijven standaard van staal (dat past volgens McLaren beter bij het straatgerichte van de 570GT) en heeft de sportwagen stillere Pirelli P Zero-banden gekregen.

Alle aanpassingen maken de 570GT iets zwaarder dan de 570S (1350 kg tegenover 1313 kg). Dat levert geen verschil in topsnelheid op (beide halen 328 km/h), maar maakt de 570GT wel een tikkeltje langzamer op de sprint. Van stilstand naar 100 km/h doet hij in 3,4 seconden. En daarmee is hij 0,2 seconden minder snel dan de 570S.

LEES OOK: AUDI R8 V10 PLUS VS. MCLAREN 570S – WELKE SMAAKT HET LEKKERST?

De 570GT komt naast de 570S en 540C Coupé in het leveringsprogramma te staan als gran tourer van de McLaren-familie, een auto voor lange afstanden en dagelijks gebruik. Later dit jaar wordt de derde carrosserievariant van de McLaren Sports Series onthuld, de 570S Spider. Als de 570GT in de zomer op de Nederlandse markt komt, krijgt hij een vanafprijs van 250.200 euro.

Zou er van de 650S ook een GT-versie kunnen komen? “Technisch zou dat best kunnen, maar zo’n variant komt er niet”, vertelde McLaren-ontwerper Robert Melville aan Autovisie, “De 650S is daar gewoon niet de juiste auto voor. Hij is te veel gericht op circuitgebruik.” Voor een 540GT zijn vooralsnog geen plannen, aldus Melville.

De productie van de 570GT wordt in juni gestart. De eerste klantenauto’s zullen in de maand daarna worden uitgeleverd. De verwachting van McLaren is dat de 570S ongeveer zeventig procent van de totale verkopen gaat uitmaken, gevolgd door de 570GT (vijfentwintig procent) en 540C (vijf procent).

Zoek de verschillen

Schuin van voren is het onderscheid tussen de 570S en 570GT lastig te zien. Het belangrijkste verschil zit hem in de C-stijlen. De 570S heeft zogenoemde ‘flying buttresses’ (C-stijlen met een opening erin, zoals de Ferrari 599GTB die ook heeft) en de 570GT heeft ronder aflopende, meer klassiek coupé-achtige C-stijlen. Daarbij zijn de driehoekige sleuven op de flanken bij de 570GT standaard in carrosseriekleur uitgevoerd en heeft het model anders gestileerde lichtmetalen wielen.

Aan de achterkant is het verschil duidelijker. De cabine van de 570S eindigt in een klein halfrond ruitje met daarachter een lange platte motorkap. De 570GT heeft standaard een glazen panoramadak wat overgaat in een schuin aflopende glazen achterklep die naar links opengeklapt kan worden (naar rechts in rechtsgestuurde auto’s). Minder goed te zien is dat het spoilerrandje van de 570GT iets hoger is om te compenseren voor de extra lift die de aflopende achterkant van de auto genereert.

Reageren op dit artikel:

Mercedes-AMG C 43
Vorig bericht

Oude wijn, nieuwe naam: Mercedes-AMG C 43 4Matic

Carscoffee-logo60jaar
Volgend bericht

Wat vind jij de mooiste auto's van de jaren '60 en '80?

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”