Daimler-baas: ‘Elektrische auto moet minstens 500 km bereik hebben’
Elektrische auto’s worden pas echt bruikbaar als ze een actieradius van minimaal 500 km hebben. Dat heeft Daimler-directeur Dieter Zetsche gezegd op de Autosalon van Genève.
Zetsche benoemde echter dat actieradius alleen het grote publiek niet zal overhalen om massaal voor elektrische auto’s te kiezen. Volgens hem moet ook de kosten van batterijen drastisch naar beneden.
LEES OOK: ONDER DE HAMER – MERCEDES-BENZ STIRLING MOSS VAN 2,5 MILJOEN
Momenteel liggen die op ongeveer 155 euro per kilowattuur, becijferde Zetsche. Een prijs die volgens hem tussen de 100 en 120 euro per kilowattuur moet komen te liggen om elektrische auto’s concurrerend te maken.
Kijk hieronder voor het bereik van alle momenteel in Nederland leverbare elektrische auto’s (het zijn NEDC-cijfers en dus theoretisch):
- Tesla Model S 90D – 550 km
- Kia Soul EV – 212 km
- Renault Zoe – 210 km
- Nissan Leaf 30 kW – 200 km
- Volkswagen e-Golf – 190 km
- Mitsubishi i-MiEV – 160 km
- Volkswagen e-Up – 160 km
- BMW i3 – 150 km (zonder range extender)
- Citroën C-Zero – 150 km
Lees ook:
Ook interessant
-
3 heerlijke oer-Hollandse cabrio’s voor Koningsdag
-
Nieuwe Lamborghini Urus SE is even vergeten dat Porsche bestaat
-
Dit kan je aankomende zondag verwachten op Viva Italia
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland