TU Delft maakt stopcontact aan waterstofauto
Geen plug-in hybride, maar een rijdend stopcontact. Onderzoekers van de Technische Universiteit in Delft hebben van de Hyundai ix35 met brandstofcel een rijdende generator gemaakt.
Onderzoek
Een groep onderzoekers van de TU Delft bekijkt naar hoe auto’s op waterstof in de toekomst ook kunnen worden ingezet als energiecentrales. De eerste stap is nu gezet, door de auto te voorzien van een stopcontact. De Hyundai kan genoeg energie opwekken om ongeveer tien huishoudens te voorzien van stroom (10 kW).
Volgende stap
In de volgende stap van het onderzoek wordt gekeken of de Hyundai zijn stroom ook terug kan leveren aan het elektriciteitsnet, maar ook of een compleet huis aangesloten kan worden. Zo zou de auto op waterstof onder meer gebruikt kunnen worden ter ondersteuning van zonnepanelen of windmolens.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren