900 pk en 9000 toeren in een driftige Ford Mustang
De Ford Mustang is standaard al een fijn beest van een auto, maar in racetrim voor serieuze driftwedstrijden maakt deze pony car helemaal een monsterlijke indruk.
Driften
Vaughn Gittin Jr. is in Nederland amper bekend. In de Verenigde Staten heeft hij zijn naam echter allang gevestigd: deze coureur werd in 2010 kampioen in de Formula Drift, de hoogste klasse in de sport die draait om zo sierlijk mogelijk dwarsgaan. Je kunt ‘m dus gerust vergelijken met Ken Block. Ook dit jaar is ‘JR’ van de partij in dat kampioenschap, met een behoorlijk onder handen genomen Ford Mustang.
De V8 in deze driftauto meet 436 cubic inches (ofwel 7,1 liter) en levert maar liefst 900 pk, dankzij tuning van Ford Performance en Roush Yates – dezelfde partij die de blokken voor het NASCAR-kampioenschap prepareert. Dat vermogen komt bovendien vrij bij een trommelvliesverpulverende toerental van 9000 omwentelingen per minuut.
LEES OOK: ZWART MET GOUD, SHELBY GT-H IS NIEUWE HUUR-MUSTANG
Deze zogenoemde Ford Mustang RTR is er trouwens ook voor de gewone man, mits je in de Verenigde Staten woont: bij selecte Ford-dealers is het mogelijk om een naar Vaughns smaak samengesteld tuningpakket te bestellen voor je pony car. Dan oogt je auto net als onderstaand exemplaar: een ‘gewone’ RTR in het kielzog van de driftauto.
Kwart mijl
Dankzij het betrekkelijk lage wagengewicht van 1.270 kilo legt de opgepompte drift-‘Stang de in Amerika populaire afstand van een kwart mijl vanuit stilstand af in slechts negen seconden. Vergelijk dat eens met de McLaren P1, die er maar nét in slaagt om dat in minder dan tien te doen (9,8 seconden, om precies te zijn). En dan te bedenken dat deze Ford niet eens bedoeld is om strepen te trekken op het wegdek. Of eigenlijk juist wel, maar dan in mooie, ronde kronkels.
Je zult dit monster vast nog vaker langs zien komen, want met bovenstaande video herinnert Gittin Jr. zijn fans eraan dat het nieuwe Formula Drift-seizoen deze week weer begint in Long Beach.
Lees ook:
Ook interessant
-
Review Mercedes-Benz CLE Cabriolet: de beste in zijn klasse?
-
De Skoda Kodiaq is zó ruim dat je erin kunt verdwalen
-
Uw Garage: Eriks MG ZR 160 moet snel zijn, maar vooral opvallen
-
Waarom de Lotus Exige niet voor egoïsten is | Sjoerds Weetjes 395
-
Eerste test met Porsche Taycan Turbo GT gaat niet zoals gepland
-
Zo beëindigde Rolls-Royce plots het verbod op deze deuren | Sjoerds Weetjes 394
-
Nieuwe Porsche Taycan is nóg beter, toch is er één reden om de EV niet te kopen
-
Offroaden met een voorwielaandrijver: Jeep Avenger e-Hybrid
-
Branko’s NSU stond 10 jaar stil, toch reed hij met caravan naar Kroatië
-
Deze Toyota is exclusiever dan een Ferrari | Sjoerds Weetjes 393
-
Duurtest Renault Megane: alle plus- en minpunten
-
De nieuwe Mercedes-AMG G 63 is nu een hybride