Callaway shooting brake en andere vette Corvettes
Callaway heeft een rijke historie met het verbouwen van Chevrolet Corvettes. In navolging van verschillende excentrieke modellen levert de Amerikaanse tuner nu ook een shooting brake: de AeroWagen.
De Corvette Stingray C7 is standaard al geen onaantrekkelijk model, maar Callaway maakt ‘m nog eens extra bijzonder. De firma heeft bevestigd dat de Stingray AeroWagen, die drie jaar geleden voor het eerst als studiemodel getoond werd, nu daadwerkelijk op bestelling gebouwd wordt.
Eind 2016 kunnen de eerste gelukkige eigenaren hun exemplaar verwachten, gebaseerd op een regulier exemplaar van de C7 Coupé. De verbouwing omvat vooral de montage van een koolstofvezel achterstuk, dat desgewenst ook weer zonder al teveel gedoe van de auto afgehaald kan worden. De kosten bedragen 15.000 dollar (zo’n 13.000 euro), bovenop de aanschafprijs van een Corvette natuurlijk.
SledgeHammer
Callaway heeft een indrukwekkende historie. Oprichter Reeves Callaway begon in de jaren zeventig als hobbytuner. Hij schroefde onder meer turbo’s op BMW’s en voerde zo zelfs een Alfa Romeo GTV-6 op. Al snel werd Callaway opgemerkt door Chevrolet, dat via dealers zijn tuningpakketten ging verkopen voor Corvettes.
VIDEO: CHEVROLET CORVETTE Z06 VS. DODGE VIPER SRT
De eerste Callaway-Corvette die echt opzien baarde, was de C4 Callaway Twin Turbo Corvette. Daar kwam namelijk Project SledgeHammer uit voort: dankzij twee turbo’s leverde de 5,7-liter V8 in dit monster meer dan 900 pk en 1000 Nm, waarmee een duizelingwekkende topsnelheid van 410 kilometer per uur kon worden gehaald.
Speedster
Na uitstapjes met onder meer Land Rover en Mazda kreeg Callaway in 2006 de taak om GT3-raceversies van de Corvette C6 Z06 te bouwen én te runnen. Een stuk opvallender was echter de Callaway C16 die in dezelfde periode verscheen: deze Corvette C6 week met name visueel flink af van de standaardauto en was voorzien van een ruim 650 pk sterke 6,2-liter V8 met supercharger. Vooral als open Speedster met slechts twee piepkleine ruitjes en geen dak is deze Callaway-creatie ons bijgebleven.
De firma heeft zich daarna nog gericht op onder meer de vorige generatie van de Chevrolet Camaro en verschillende pickup trucks van General Motors. Inmiddels is Callaway ook druk met de ontwikkeling van een GT3-versie van de C7, die dit seizoen zijn racedebuut maakt op de Europese circuits. Naast de levering van AeroWagens, natuurlijk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Slachtofferhulp boos op vaste klanten CJIB: ‘Gek dat we dit toelaten’
-
Lege accu? Dit kost het als je strandt met je elektrische auto
-
Koopwijzer: Fiat Panda – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Grijp je kans! En koop nu de rechten op Austin Rover
-
Een kijkje in de ‘geheime’ opslagruimtes van Alfa Romeo
-
Xpeng werkt aan compacte, elektrische hatchback voor Europa
-
Dit is hoeveel Nederlanders gemiddeld lenen voor een auto
-
Bizarre crash: 81-jarige Oostenrijker stort met Porsche 911 in rivier
-
400 km/h op deze bizarre quad met V12: voor wie niet bang is
-
Lage olieprijzen, maar dure benzine: zo trap je niet in truc van tankstation
-
Eerste beelden elektrische Range Rover, dit is wanneer hij komt
-
Je gelooft nooit welke motor er in deze Ferrari 812 Superfast-opvolger ligt