Autofolder: De Tomaso Guarà
Als ik in mijn jongere jaren 100 euro heb uitgegeven in de kroeg is het veel. Ik spaarde mijn zakgeld altijd op en als ik iets kocht, waren het, buiten miniatuurauto’s, kantoorartikelen voor mijn verzameling. Een van mijn grootste aankopen was een typemachine.
Mijn ouders verbleven in de zomervakantie altijd in het Zeeuwse Bruinisse. Om in het begin van de jaren negentig die zes weken iedere keer door te komen, werkte ik in de automatenhal en het café op het vakantiepark. In de schaarse vrije tijd die ik had, klom ik achter de typemachine. Ik nam altijd pakken papier en enveloppen mee in de Kip 390-caravan van mijn ouders. Uit de jaarboeken van Autovisie en Auto Motor und Sport haalde ik adressen van autofabrikanten en importeurs, die ik allemaal aanschreef om autofolders te vragen. De brieven stuurde ik vanuit Zeeland, maar als postadres gebruikte ik uiteraard mijn woonadres.
“Elk moment dat ik niet werkte, zat ik achter de elektronische typemachine”
Mijn moeder reed in de vakantie geregeld op en neer naar huis om de was te doen en andere zaken te regelen. Elke keer als zij dat deed, zat ik als een nerveus mannetje achter mijn kassa te wachten tot het moment dat ik even op en neer naar de caravan kon fietsen om de nieuwe folderoogst te bekijken. Natuurlijk was het niet altijd prijs, maar de keren dat er inderdaad post was waren geweldig. Dan lagen de postpakketten op de campingtafel.
Het was alsof het pakjesavond was. Voorzichtig opende ik de enveloppen en schoof ik langzaam de brochures uit een grote postpakket. Elke keer als ik nu een brochure van de Maserati 222 of Shamal vastpak, denk ik aan die momenten. En dat geldt ook voor deze De Tomaso-brochure van de Guarà.
LEES OOK: AUTOFOLDER – BITTER SC COUPÉ
Met de Guarà wilde De Tomaso terugkeren in de sportwagenwereld. Uiteindelijk zijn er niet meer dan enkele tientallen exemplaren geproduceerd, waarna het doek voor de Italiaanse sportwagenbouwer wederom viel. De recente reïncarnatie van het merk enkele jaren terug mislukte eveneens. Een merk met geschiedenis, maar voor mij ook een folder met een verhaal.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?