Ringrecord voor Volkswagen Golf GTI Clubsport S
Renault Sport, Honda en Seat mogen weer aan de bak. Volkswagen heeft met de Golf GTI Clubsport S namelijk het ronderecord voor voorwielaangedreven auto’s op de Nordschleife verbroken.
310 pk
De Volkswagen Golf GTI Clubsport S is de krachtigste GTI die het merk ooit heeft gebouwd. Het merk monteerde een andere brandstofpomp en een ander uitlaatsysteem en paste het motormanagement aan. Het resultaat is dat de 2,0 liter turbomotor nu 310 pk en 380 Nm naar de voorwielen stuurt. De achterbank maakte plaats voor een rolkooi en tegelijkertijd viel de auto 30 kg af, zodat hij nu 1.285 kg weegt. De snelste GTI gaat in 5,8 seconden naar de 100 km/h en haalt een topsnelheid van 265 km/h.
Onder de 8 minuten
Er worden vierhonderd exemplaren van de über-GTI gemaakt en ieder exemplaar krijgt een specifiek nummer. De hot hatch beschikt standaard kuipstoelen, Michelin semislick-banden om de 19 inch wielen en een compleet andere onderstelafstelling dan de standaard Clubsport. Ook heeft ieder exemplaar standaard een ‘Nürburgring’-setting, waarmee de auto optimaal is afgesteld voor een rondje over de 20,6 km lange Nordschleife. Om te bewijzen dat de auto snel is, heeft Volkswagen ook meteen een tijd neergezet van 7:49.21 minuten. Daarmee verbrak hij net het recente record van de Honda Civic Type R.
Rondetijden
Hieronder staan de snelste voorwielaandrijvers op de Nürburgring. De laatste jaren is het meerdere keren verbeterd. De Mégane R.S. Trophy zette in 2011 de tijd neer van 8:07.97. De Seat Leon Cupra 280 verbrak het in 2014, waarna Renault er weer overheen ging met de R.S. 275 Trophy-R. Afgelopen jaar ging de nieuwe Civic Type R er met het record vandoor en nu is er de Golf. Ze kunnen in Japan, Frankrijk en Spanje weer aan het werk.
De top vijf van snelste voorwielaandrijvers is nu als volgt:
- Volkswagen Golf GTI Clubsport S – 7:49.21
- Honda Civic Type R – 7:50.63
- Renault Mégane R.S. 275 Trophy-R – 7:54.36
- Seat Leon Cupra 280 – 7:58.4
- Renault Mégane R.S. Trophy – 8:07.97
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30