Officieel onthuld: geheel nieuwe Porsche Panamera
De volledig nieuwe Porsche Panamera is voor het eerst door het Duitse merk aan de wereld getoond. De eerste aandrijflijnen en prijzen zijn ook bekendgemaakt.
Porsche Panamera
Je moet misschien even goed kijken, maar dit is toch even de tweede generatie van Porsche’s sportieve limousine. Deze volledig nieuwe auto onderscheidt zich qua design niet enorm van zijn voorganger. Wel zijn de afmetingen anders: de nieuwe Panamera is 5,05 meter lang (3,4 centimeter meer dan zijn voorganger), 1,94 meter breed (+0,6 centimeter) en 1,42 meter hoog (+0,5 centimeter). Ook de wielbasis is langer: 2,95 m, een toename van 3 centimeter.
De carrosserie is vrijwel volledig vervaardigd uit aluminium. De koplampunits zijn voor zien van led-technologie, wat ook geldt voor de achterlichten, die als een smalle strip over de achterkant van de auto lopen. Afhankelijk van de uitvoering staat de nieuwe Panamera op 19- of 20-inch lichtmetalen wielen, 21 inch is optioneel.
Interieur
Het interieur van de nieuwe Panamera bestaat onder meer uit ‘glaslook’-panalen en displays met een smartphone-achtige interface, waaronder een van 12,3 inch in de middenconsole. Daardoor zijn er betrekkelijk weinig knoppen te vinden. In het instrumentarium zijn twee schermpjes van 7 inch te vinden, maar in het midden is (opvallend genoeg) een analoge toerenteller.
Motoren
De nieuwe Panamera is gelijk met verschillende V6- en V8-motoren leverbaar. De instapper is de Panamera 4S, voorzien van een 2,9-liter V6 bi-turbo met 440 pk, goed voor een sprint van 0-100 km/h in 4,4 seconden en een topsnelheid van 289 km/h. Porsche claimt dat deze uitvoering elf procent zuiniger is dan het uitgaande model.
Dieselen kan met de Panamera 4S Diesel, die heeft een 422 pk-sterke V8 waar ook 850 Nm uit komt – volgens Porsche niet alleen de krachtigste diesel van het merk ooit, maar ook de snelste auto op diesel ter wereld. 0-100 km gaat in 4,5 seconden (4,3 met Sport Chrono Pakket) tot aan een top van 285 km/h. Voor het eerst is de Panamera met V8-dieselmotor ook te voorzien van permanente vierwielaandrijving.
Turbo
De voorlopige topper is de Panamera Turbo: een 4,0-liter V8 bi-turbo met 550 pk – 30 pk meer dan z’n voorganger – en de mogelijkheid tot cilinderuitschakeling. Deze sprint in 3,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h tot aan 306 km/h. Het Sport Chrono Pakket haalt bij elke motorisering 0,2 seconde van de sprinttijd af.
Tot slot zijn de vanafprijzen voor deze drie uitvoeringen al bekendgemaakt. De Porsche Panamera 4S begint bij 133.800 euro, de Panamera 4S Diesel kost minimaal 143.400 euro. De Porsche Panamera Turbo heeft een vanafprijs van 187.900 euro. Optioneel zijn er onder meer massagestoelen, een panoramisch kanteldak en een 3D-geluidsinstallatie van hoge kwaliteit van Burmester. Vanaf november staat de auto bij de Nederlandse dealers.
Live foto’s
Collega Sjoerd van Bilsen is bij de onthulling van de Porsche Panamera in Berlijn. Bekijk zijn foto’s ter plaatse hieronder:
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt