Reportage: Ford Mustang underdogs bij elkaar
Helden en sterren. Winnaars en verliezers. Viercilinders en achtcilinders. Mustangs én echte Mustangs. Hoe geloofwaardig is een Stang met straight four? Het antwoord ligt verscholen onder herinneringen. In Berlijn, tijdens de hoogtijdagen van het DTM. In Autovisie nummer 16 ontmoet een viercilinder Mustang een andere Mustang-underdog: zijn DTM-voorvader.
“I’m a loser baby, so why don’t you kill me?” De laatste woorden van zanger Beck sterven weg in het interieur van de Ford Mustang 2.3 Ecoboost. De tekst krijgt echter de kans niet om door te werken in het hoofd van de bestuurder, want John Lennon zet meteen I’m a loser van The Beatles in. Het is hard, maar waar. Een Mustang met een schamele viercilinder onder kap is nu eenmaal een loser. Zoals een Amerikaan die geen gebruikmaakt van het recht een wapen te dragen, toch? Onze vooringenomenheid wordt duidelijk weerspiegeld in de playlist. Samengesteld door fotograaf Arno Lingerak, die op de redactie enig aanziet geniet om zijn brede muzieksmaak. Zonder z’n hand ervoor om te draaien verzamelde hij een flink aantal nummers met loser in de titel, om daarmee de Ford urenlang te kleineren. Tendentieus, maar we genieten ervan en denderen met een flinke ground speed richting Duitse hoofdstad. Op zoek naar een frisse kijk op de huidige Ford Mustang, met de hulp van Gerd Ruch. Als geen ander weet hij hoe het voelt om niet serieus te worden genomen in een Mustang. Ruch werd in zijn vuurspuwende racemonster namelijk steevast om zijn oren gereden in de gouden jaren van het DTM. Nooit won hij een race. Niets. Wel stal hij de harten van het publiek.
Road presence
Ruim voor Berlijn buigen we met gevoel voor symboliek af richting het Harz-gebergte, dat we voor de gelegenheid omdopen tot Herz. In dit schitterende stuurgebied moet het kleine torretje in de neus een assessment maken. Weet hij met het hart van een viercilinder de juiste snaar te raken? Op de Autobahn beantwoordt hij een aantal vragen. Aan zijn road presence mankeert niets. Het zien van de aanstormende karakterkop is voor voorliggers genoeg reden om snel naar de rechterstrook uit te wijken, om daarna in de slipstream te duiken. Dan valt het niet mee om zijn Amerikaanse bluf waar te maken, ondanks 317 pk en 434 Nm. Lees het complete verhaal nu in Autovisie magazine editie 16. Nu in de winkel!
Lees Autovisie magazine digitaal
De nieuwste editie van Autovisie Magazine is vanaf donderdag 28 juli ook te downloaden via de Autovisie magazine app of via de Android app. Digitale edities van het magazine zijn gratis te lezen voor Autovisie-abonnees.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30