Test: BMW X1 vs. Range Rover Evoque
Met de Evoque maakte Range Rover het exclusieve SUV-gevoel bereikbaar. Iets wat BMW met de vorige X1 niet is gelukt. Kan de nieuwe compacte SUV uit München wel op eliteniveau overtuigen? In Autovisie magazine editie 16 zetten we de BMW X1 xDrive20dA tegenover een Range Rover Evoque TD4 180 pk 4WD Diesel Automaat Pure.
Als er één schaap over de dam is, volgen er meer. In 2009 zette BMW stappen in het segment van de compacte SUV’s, waar de Europese luxemerken nog niet aanwezig waren. Audi reageerde met de Q3, Range Rover met de Evoque en Mercedes-Benz bracht de GLA. BMW heeft als eerste zijn schaap geschoren en een totaal nieuwe X1 de wei ingestuurd. De instap-SUV is niet langer op basis van de vorige generatie 3 Serie Touring, maar op het Unter Klasse-platform, waarop ook de Mini en de 2 Serie Active Tourer worden gebouwd. Dat betekent geen achterwielaandrijver meer als uitgangspunt, maar een voorwielaangedreven architectuur met een dwarsgeplaatste motor in de neus. Range Rover heeft ook niet stil gezeten, want vorig jaar kreeg de uit 2011 stammende Evoque een facelift en de nieuwe Ingenium-dieselmotoren. Wie heeft zijn schaapjes op
het droge?
Kosten, veiligheid & uitrusting
Niet iedereen zit te wachten op afgeknepen spaardiesels of benzinenippende marathonlopers waar elke vorm van levendigheid is uitgetraind. Daarom stopt de vinger niet bovenaan de prijslijst bij de instappers, maar bij de stevig gemotoriseerde diesels met een automatische transmissie. Bij BMW resulteert dat in de X1 xDrive20dA voor 54.121 euro. Dan staat er een X1 voor de deur met vierwielaandrijving, achttraps automaat, 190 pk en 400 Nm. Met parkeersensoren achter, climate control, cruisecontrol met remfunctie en in hoogte verstelbare voorstoelen als standaarduitrusting zijn de behoeftes nog niet bevredigd. Daarom is het Centennial High Executive-pakket een aanrader. Het kost 3495 euro en biedt een uitgebreid navigatiesysteem, ledkoplampen en leren bekleding. Nuttig is ook het Comfort-pakket (595 euro) met verschuifbare achterbank en verwarmbare voorstoelen. Minder van belang is het Model xLine-pakket (1795 euro), hoewel hij er visueel van opknapt. De 18-inch lichtmetalen wielen zijn nodig om de wielkasten te vullen en de zwarte accenten rondom zorgen voor een wat minder bleek smoeltje. Dan stijgt de prijs boven 60.000 euro uit en dat is eenvoudig verder omhoog te stuwen. Dit exemplaar kost bijvoorbeeld ruim 70.000 euro. Het kan gekker. Lees het complete verhaal nu in Autovisie magazine editie 16. Verkrijgbaar vanaf donderdag 28 juli.
Lees Autovisie magazine digitaal
De nieuwste editie van Autovisie Magazine is vanaf donderdag 28 juli ook te downloaden via de Autovisie magazine app of via de Android app. Digitale edities van het magazine zijn gratis te lezen voor Autovisie-abonnees.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30
-
Met deze Google Maps-instelling bespaar je veel benzine
-
Hoe de Alfa Romeo Milano de Italiaanse wet overtreedt
-
‘Tesla gaat twintig procent personeel ontslaan’