Het Skoda Museum toont tijdelijk een blik achter de ontwikkelingsschermen van het Tsjechische merk. In een aparte ruimte tegen het museumgebouw presenteert Skoda een aantal bijzondere ontwikkelingsvoertuigen, showcars en prototypes.

IMG_6065Een vierdeurs Skoda Favorit, een tweedeurs Superb Coupé, een sportwagen, de voorloper van de Roomster, het is slechts een kleine greep uit de tentoongestelde modellen in de separate presentatieruimte. Het zijn met uitzondering van de showcars modellen die niet eerder aan het grote publiek zijn getoond.

De extra presentatie van de uiteenlopende types is tijdelijk. Het ‘Skoda Muzeum’ staat in Mladá Boleslav, Tsjechië, aan de Tr Václava Klementa 294.

SKODA 739

IMG_6074

De Skoda 739 was een prototype. Aan het model werd van 1977 tot en met 1979 gewerkt. Het hier afgebeelde testvoertuig werd in 1978 gebouwd. Het was de opvolger van de 735 130 RS, waarmee Skoda deelnam aan rally’s. In de tweedeurs coupé hing een 1,3 liter viercilinder benzinemotor met 100 pk. Ten opzichte van de 735 had de 739 een afwijkende koets, remmen en motor.

Skoda 1200 sedan, type 955

Skoda 1200 sedan, type 955

Skoda 1200 sedan, type 955

Het getoonde prototype van de Type 955 dateert van 1952. In datzelfde jaar startte Skoda de bouw van de 1200. Het model was het eerste type van de Tsjechische autobouwer met een compleet metalen carrosserie. De auto was tot en met 1956 in productie. De 33.599 stuks die de fabriek verlieten, waren niet allemaal sedans. De fabrikant maakte het model als stationwagon, ambulance, bestelauto en pick-up.

Skoda 763

IMG_6073

Skoda bouwde in de jaren zeventig de ‘760’-reeks, die bestond uit een hatchback (761), een sedan (762), de coupé (763), de stationwagon (764) en de verlengde stationwagon (765). De hier afgebeelde achterwielaangedreven 763 met de motor voorin beschikte over grille, motorkap, achterklep en deuren die van fibreglass waren vervaardigd. Hoewel de productlijn zou worden doorontwikkeld, viel in 1977 het doek.

Skoda Favorit concept

IMG_6079

Vooruitlopend op de lancering van de Favorit bouwde Skoda negen verschillende prototypes van de voorwielaangedreven hatchback met de motor voorin. De hier afgebeelde rode hatchback was de eerste uit de serie. Toen in 1982 werd besloten om een hatchback te ontwikkelen, werd in 1983 dit prototype gebouwd. Het ontwerp kwam van de hand van Jaroslav Kindl. Het uiteindelijke model was een design van Bertone.

Skoda sedan

IMG_6083

Er bestond een plan om de Favorit ook als sedan te gaan maken. Het bleef echter bij twee prototypes. Het duo was zelfs productierijp, toen de stekker uit het project werd getrokken. De getoonde Favorit sedan dateert van 1986. In 1987 verscheen de Favorit als vijfdeurs hatchback op de markt.

Skoda Favorit Coupé, Type 783

IMG_6069

In het introductiejaar van de door Bertone getekende Skoda Favorit (1987) maakte Skoda dit studiemodel van een driedeurs hatchback, Favorit Coupé genaamd. De auto was een van de vele voorstellen die werden gemaakt om van de productlijn Favorit een complete familie te maken. Het bleef voor de Coupé bij een prototype, maar de Favorit stond in de showroom als hatchback, stationwagon en pick-up.

Skoda 110 Super Sport, Typ 724

IMG_6071

In 1971 bouwde Skoda deze 110 Super Sport. De auto met interne codenaam 724 was een onofficiële designstudie van de technische afdeling van de fabriek te Kvasiny. De auto bereikte nooit het ontwikkelingsstadium. In 1981 verscheen de sportcoupé wel in de openbaarheid door zijn optreden in de science fiction horrorfilm Ferat Vampire.

Skoda Superb Tudor

Skoda Tudor Concept

Skoda Tudor Concept

Op basis van de Superb uit het begin van deze eeuw bouwde Skoda een tweedeurs coupé. Hoewel de fabrikant nu roept, dat het nooit de intentie had om de auto te bouwen, werd er door het toenmalige management serieus naar gekeken. De Superb was echter geen verkoopsucces, waardoor de tweedeurs Superb er mogelijk uiteindelijk niet is gekomen.

 

Reageren op dit artikel:

Autofolder: Aston Martin V12 Vanquish
Vorig bericht

Autofolder: Aston Martin V12 Vanquish

Mini rendez-vous
Volgend bericht

Zondag in RTL Autovisie Shortcuts: aflevering 4

Sjoerd van Bilsen

Sjoerd van Bilsen

Nieuwsverslaggever die altijd de achterliggende gedachte wil weten en zoekt naar het nieuws dat de auto-industrie graag verborgen houdt. Heeft een grote liefde voor Donkervoort en verzamelt alles van auto’s, zoals folders, miniatuurmodellen en goodies.