Viercilinder voor Range Rover Sport
Het leek erop dat de nieuwe Discovery de eerste grote Land Rover zou worden die weer geleverd zou gaan worden met een viercilinder. Toch is het de Range Rover Sport die er met de primeur vandoor gaat.
Ingenium
De Range Rover Sport krijgt een nieuwe variant van Jaguar Land Rovers Ingenium dieselmotor. Waar het blok met enkele turbo het tot 180 pk schopt in onder meer de Land Rover Discovery Sport en Range Rover Evoque, levert de versie met dubbele turbo’s ruim zestig pk meer. Met 240 pk en 500 Nm is het echter wel de minst krachtige motor die geleverd wordt in de Range Rover Sport, maar ook meteen de zuinigste. Op papier verbruikt hij 6,2 liter op 100 kilometer, wat gelijk staat aan een CO2-uitstoot van 164 gram per kilometer.
Prestaties
Ondanks dat hij minder vermogen heeft, moet de nieuwe versie dezelfde prestaties gaan leveren als de uitgaande TDV6. De viercilinder is namelijk een heel stuk lichter dan de relatief oude V6 dieselmotor. De Range Rover Sport met viercilinder wordt in het eerste kwartaal van 2017 leverbaar. Voor Nederland wordt het waarschijnlijk de goedkoopste versie tot nu toe, aangezien hier de prijs fors beïnvloed wordt door de CO2-uitstoot.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwste Range Rover laat zich zien, waarom tussen de kamelen?
-
Misschien toch geen Britse verkoopplicht elektrische auto’s
-
Waarom BMW twee M3’s gaat aanbieden
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Hyundai Inster in Nederland
-
Manhart BMW M3 Touring: ultieme powerstation met bizar veel pk’s
-
Audi komt kort na de Q5, al met een Q5 Sportback
-
BMW M5-rijder vindt allersterkste paal van Europa
-
Bouwde Jaguar deze XJS Restomod met 660 pk zelf maar
-
Toyota brengt legendarisch model terug
-
Onbekende Volkswagen-occasion duikt ineens op in Nederland
-
Kruising met onverharde weg: dit is wie er voorrang moet verlenen
-
Verkopen occasions flink in de plus, zoveel zijn er dit jaar verkocht