BMW 507 van Elvis terug in nieuwstaat
Een comeback voor de auto van ‘The King of Rock’n Roll’. Deze BMW 507 werd in 1958 namelijk gekocht door Elvis. Na een lange restauratie is hij nu volledig in ere hersteld.
Gevonden
Het grootste gedeelte van zijn 59-jarig bestaan stond deze BMW 507 in een loods. Tot een paar jaar geleden, toen eigenaar Jack Castor, een voormalig ruimtevaartingenieur, een artikel tegenkwam over een zoektocht naar de auto van Elvis. Hij nodigde journalist Jackie Jouret, de schrijfster van het artikel, uit om eens naar zijn auto te komen kijken. De motorkap was met touwen bevestigd, de laklaag bladderde en er had zich een stoflaag van tientallen jaren op de auto gevormd, maar het bleek hem toch echt te zijn. De BMW 507 met chassisnummer 70079, de BMW die ooit van Elvis Presley was.
Elvis Presley
Elvis Presley kocht de BMW in het najaar van 1958. Met zijn 23 jaar en toen al bekend als ‘The King of Rock’n Roll’, zat Presley in Duitsland voor zijn diensttijd. Hij kwam de BMW tegen bij een dealer in Frankfurt. Na een proefrit kocht hij de auto direct. Toch was het toen geen nieuwe auto, want de 507 was al op 13 september 1957 van de band komen rollen. Een paar dagen later stond hij op de autoshow van Frankfurt en werd hij ook ingezet als testauto voor journalisten. Zijn eerste echte eigenaar was coureur Hans Stuck, destijds bekend als heuvelklimkampioen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. De auto had een sterkere motor en een andere versnellingsbak gekregen en werd naast de races ingezet voor meerdere evenementen.
‘The King’ gebruikt de auto om tussen zijn huis in Bad Neuheim en de Amerikaanse legerbasis in Friedberg te rijden. De witte 507 zat regelmatig onder de rode lippenstift van vrouwelijke fans. Vandaar dat Elvis de auto knalrood liet spuiten, zodat de lippenstift in elk geval minder goed zichtbaar was. In maart 1960 zat de diensttijd van Elvis erop en nam hij de auto mee naar de Verenigde Staten, waar hij er al snel afscheid van nam. Hij ruilde de auto in bij Chrysler in New York. Die dealer verkocht de auto voor 4.500 dollar door aan Tommy Charles, die er in Alabama mee ging racen. Het frame werd aangepast en er werd een V8 van Chevrolet in gemonteerd. Ook de versnellingsbak, de achteras en het instrumentarium werden aangepast.
Restauratie
Charles verkocht de auto in 1963 en daarna wisselde hij nog twee keer van eigenaar voordat hij in handen kwam van Jack Castor in 1968. Castor gebruikte de auto af en toe, maar zette hem uiteindelijk weg met het doel hem te gaan restaureren. Daar kwam het echter nooit van, ook al had hij al veel onderdelen bij elkaar gesprokkeld. Castor had ook een groot deel van de historie achterhaald en kwam er zo achter dat de auto ooit van Hans Stuck was geweest, maar kwam niet achter het eigendom van Elvis. Pas toen hij het artikel las, werd een groot deel van de historie duidelijk. Inmiddels is de auto overgenomen door BMW en heeft hij een twee jaar durende restauratie achter de rug. Hij is weer in zijn originele witte kleur gespoten en heeft ook weer de 3,2 liter V8 onder de kap. Precies zoals Castor hem wilde herstellen.
Pebble Beach
BMW toont de gerestaureerde 507 voor het eerst op het Concours d’Elegance van Pebble Beach. Jack Castor kan de auto helaas niet in zijn originele staat zien, want in november 2014 overleed hij op 77-jarige leeftijd. Voor BMW is de presentatie op Pebble Beach dan ook een eerbetoon aan het werk van Castor.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘Plug-in hybrides in opmars, ook bij voormalige EV-merken’
-
Welke EV-merken, behalve Nio, passen ook accuwisseltechniek?
-
Wegenbelasting 2025: zoveel meer betaal je voor EV’s en hybrides
-
Hoe laadnetwerk in China nu explosief uitbreidt: ‘Het is wildgroei’
-
Dit zou het nut van een Baby on Board-sticker moeten zijn
-
Waarom in deze kabeltape van Honda superhete chilipepers zitten
-
Meer omzet, nauwelijks winst: waarom gaat het slecht met autodealers?
-
We mogen overdag weer 130 km/h! Op 3 procent van de snelwegen…
-
‘In de jaren dertig kunnen alleen rijken nog brandstofauto betalen’
-
Dit is de enige trofee die Max Verstappen zelf mocht houden
-
Subaru Forester wordt zonder stekker geen succes in Nederland
-
Noodlijdende Nissan wil weg bij Renault en fuseren met andere partij