Aston Martin DB11 Volante legt camouflage af
Nou ja, wat aardig van Aston Martin. Het merk heeft al foto’s van de aankomende DB11 Volante uitgestuurd terwijl de auto nog niet eens klaar is. Vandaar ook dat er nog wat plastic op de ronde heupen van de ‘oben ohne’-Aston zit.
Hoe dan ook, de bijgevoegde platen geven een uitstekend idee van hoe de DB11 Volante eruit ziet. En dat is uiteraard vrij voorspelbaar. Denk de ‘gewone’ DB11, maar dan zonder zijn schuin aflopende daklijn en met een stoffen klapdak.
Tom Jones
Onderhuids is het natuurlijk hetzelfde liedje als bij de dichte DB11. Er ligt dus een 608 pk sterke 5,2 liter twaalfcilinder onder de gestrekte motorkap, die ondanks zijn twee turbo’s nog steeds klinkt als een kruising tussen Tom Jones en Brian Blessed.
De DB11 Volante zal door zijn verstevigingen (ten behoeve van de torsiestijfheid) iets zwaarder zijn dan de coupé (1770 kg), maar de prestaties van de twee zullen elkaar niet veel ontlopen. De gesloten DB11 ‘doet’ 0 naar 100 km/h in 3,9 seconden en haalt een topsnelheid van 322 km/h.
Zonder achterspoiler
Er is overigens een reden waarom de achtersteven van de DB11 Volante nog is ingepakt. Onder de opgeplakte ‘schoudervullingen’ zitten waarschijnlijk een twee luchtopeningen (één links en één rechts), die bij de DB11 coupé in de C-stijlen zitten.
LEES OOK: NAGELNIEUWE ASTON MARTIN DB11 IS REDDER IN NOOD
Ze vangen rijwind op en leiden die naar een smal rooster in de kofferklep, dat de lucht naar boven blaast. Dit verstoort de stroom die over de bovenkant van de DB11 komt en genereert zo downforce. De auto kan het zo zonder (grote) achterspoiler stellen, al is er een klein lipje dat op hogere snelheid omhoog komt.
Twinturbo V8
De Aston Martin DB11 Volante is beschikbaar vanaf de lente van 2018. Wat hij gaat kosten, is nog niet bekend. De DB11 coupé kost echter al ruim 280.000 euro, dus denk daar nog maar een paar tienduizenden euro’s bij op. Op termijn komt een ‘goedkopere’ versie met een twinturbo V8 van AMG.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo kwam Volkswagen op het idee voor een nieuwe Kever | Sjoerds Weetjes 396
-
Review Mercedes-Benz CLE Cabriolet: de beste in zijn klasse?
-
De Skoda Kodiaq is zó ruim dat je erin kunt verdwalen
-
Uw Garage: Eriks MG ZR 160 moet snel zijn, maar vooral opvallen
-
Waarom de Lotus Exige niet voor egoïsten is | Sjoerds Weetjes 395
-
Eerste test met Porsche Taycan Turbo GT gaat niet zoals gepland
-
Zo beëindigde Rolls-Royce plots het verbod op deze deuren | Sjoerds Weetjes 394
-
Nieuwe Porsche Taycan is nóg beter, toch is er één reden om de EV niet te kopen
-
Offroaden met een voorwielaandrijver: Jeep Avenger e-Hybrid
-
Branko’s NSU stond 10 jaar stil, toch reed hij met caravan naar Kroatië
-
Deze Toyota is exclusiever dan een Ferrari | Sjoerds Weetjes 393
-
Duurtest Renault Megane: alle plus- en minpunten