Bloodhound SSC kan toch voor record dankzij Volvo-eigenaar Geely
De Chinese fabrikant Geely, eigenaar van Volvo, is de nieuwe hoofdsponsor van de Bloodhound SSC, de raketwagen die volgend jaar een snelheidsrecord van meer dan 1000 mph (ruim 1600 km/h) moet halen.
Volgens het Britse Autocar is de sponsorovereenkomst – die naar verluidt in de miljoenen loopt – de redding voor het Bloodhound SSC-project, dat negen maanden geleden min of meer stop werd gezet wegens een gebrek aan geld. De recordauto was toen voor zo’n vijfentachtig procent klaar.
Proefritten
Directeur Richard Noble zei tegen Autocar dat zijn team nu de geplande proefritten op het Engelse vliegveld van Newquay kan maken. De volgende halte is een 17,8 kilometer lange baan op Hakskeen Pan, een drooggevallen meer in Zuid-Afrika.
Supersonisch
Daar zal Bloodhound SSC in eerste instantie 800 mph (1287 km/h) proberen te halen. Pas na diverse aanpassingen aan het ontwerp (naar aanleiding van de data die de supersonische run zal opleveren) kan in 2018 een poging worden gewaagd om 1000 mph (ruim 1600 km/h) te rijden.
LEES OOK: RECORDRAKET BLOODHOUND SSC IN AL Z’N GLORIE
Bloodhound SSC zal worden bestuurd door Andy Green, de RAF-straaljagerpiloot die houder is van het huidige snelheidsrecord op land. In 1997 haalde hij nabij Black Rock, Nevada 763,035 mph (bijna 1228 km/h) in Thrust SSC.
Lees ook:
Ook interessant
-
Koop nu! Autovisie Speaker voor in jouw elektrische auto
-
Lamborghini presenteert nieuw logo: zo is het veranderd door de jaren heen
-
Busje ombouwen naar camper? Hier moet je aan voldoen
-
Wanhoopsactie: Fisker Ocean nu voor extreem lage prijs aangeboden
-
Prijs Ford Explorer Nederland: goedkoper dan gedacht
-
Let op! Gemeentes geven jou onterecht een bekeuring
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Volkswagen Passat – of toch een ID.7 Tourer?
-
Dit is de nieuwe Porsche Elecster
-
De nieuwe Mercedes-AMG G 63 is nu een hybride
-
Volkswagen Golf of Mercedes? Dit zijn de populairste occasions van 65-plussers
-
Wegenbelasting 2025 en 2026: dit betaal je voor een plug-in hybride
-
Heeft mijn camper, motor of aanhanger een apk-plicht?