Dertig jaar BMW M3: Deze gingen nooit in productie
‘Roken verboden’, staat er op de deur achter deze BMW’s. Iets wat je vooral niet tegen een stelletje M3’s moet roepen. Want dat is dit wel degelijk, ook al zou je dat niet gelijk zeggen. Deze M3’s gingen namelijk nooit in productie.
De M3 bestaat dertig jaar en daar wil BMW natuurlijk bij stilstaan. Dat doet het merk door onder meer deze fotoserie vrij te geven van vier bijzondere M3-modellen, die het om uiteenlopende redenen nooit tot het productiestadium schopten.
BMW M3 Pickup (1986)
Bij BMW M hadden ze een auto nodig waarmee ze onderdelen over het fabrieksterrein in Garching (nabij München) konden vervoeren. Dus werd – logisch natuurlijk – een BMW 3 Serie Cabriolet getransformeerd tot een BMW M3 met een laadbak. Het werkpaard ging als de wervelwind, zeker nadat zijn Italiaanse M3-blok (2.0 met 192 pk) werd vervangen door de bekende 2.3 met 200 pk. De M3 Pickup heeft meer dan zesentwintig jaar dienstgedaan bij BMW M voordat hij vier jaar geleden met pensioen werd gestuurd.
BMW M3 Compact (1996)
In 1996 vond BMW het tijd voor een M-instapmodel in de trant van de huidige M2. Dit prototype is uitgerust met de 321 pk sterke 3,2 liter zes-in-lijn van de E36 M3, die in de geplande productie-M3 Compact wat teruggeschroefd zou moeten worden. Door zijn lagere wagengewicht (min 150 kg ten opzichte van de ‘gewone’ E36 M3) zou de M3 Compact anders sneller zijn dan zijn grotere broer. En dat kon BMW natuurlijk niet toestaan.
BMW M3 Touring (2000)
Een officiële M3 Touring is er nooit geweest, maar dat betekent niet dat BMW nooit met het idee heeft gespeeld. Dit prototype had slechts één doel: testen of een M3 Touring gemakkelijk in de reguliere 3 Serie Touring-productie in te passen was. En dat bleek geen probleem te zijn. Volgens BMW was het vooral belangrijk om aan te tonen dat de achterportieren van de 3 Serie Touring zonder al te veel dure apparatuur aangepasten konden worden, zodat ze aansloten op de bredere wielkasten van de M3 Touring.
BMW M3 Pickup (2011)
Gebbetje van BMW; 1 april, kikker in de bil. Of in dit geval, een laadbak in de bil. Want BMW pakte deze grap serieus aan. De fabrikant stuurde het M3 Pickup-prototype zelfs gecamoufleerd de Nordschleife rond, zodat het gefotografeerd zou worden en tot speculatie in de pers zou leiden. Op 1 april 2011 introduceerde BMW de M3 Pickup als vierde carrosserievariant van de M3. Dat de unieke auto was gebouwd om onderdelen over het BMW M-terrein te transporteren, vermelde het persbericht pas in de laatste alinea.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom in deze kabeltape van Honda superhete chilipepers zitten
-
Meer omzet, nauwelijks winst: waarom gaat het slecht met autodealers?
-
We mogen overdag weer 130 km/h! Op 3 procent van de snelwegen…
-
‘In de jaren dertig kunnen alleen rijken nog brandstofauto betalen’
-
Dit is de enige trofee die Max Verstappen zelf mocht houden
-
Subaru Forester wordt zonder stekker geen succes in Nederland
-
Noodlijdende Nissan wil weg bij Renault en fuseren met andere partij
-
EV-occasion kopen? Dit móét je voortijd doen!
-
Waarom het dak van een Tesla oranje wordt door regendruppels
-
Met deze high-tech accu’s experimenteren Chinese automerken nu
-
‘Europees beleid dwingt merken tot overlevingsstrijd en China wint’
-
Honda Prelude met brandstofmotor komt sneller dan gedacht