Reportage: Cadillac CTS-V vs. BMW M5
De Cadillac CTS-V heeft met afstand de grootste krachtcentrale van alle supersedans ter wereld. Kan de tegen zijn pensioen aan hangende BMW M5 op de valreep laten zien dat brute kracht lang niet altijd de oplossing is? Een preview uit Autovisie magazine 22/2016.
Ja meine Damen und Herren, es wird ja richtig heiß, besluit de zoetgevooisde nieuws lezer van SWR3 zijn middagbulletin. “Nee vriend, dat ís het al”, mompel ik tegen mezelf, terwijl mijn extreem gefocuste blik heen en weer itst tussen de tergend langzaam verder kruipende snelheidsmeter van de Cadillac CTS-V en de Autobahn, die met elke km/h erbij meer gelijkenis begint te vertonen met een smal, hobbelig etspad. Meer dan 300 km/h rijden op de openbare weg is snel. Afgrijselijk snel.
En toch voel ik enige teleurstelling. Het lukt de machtige supercharged smallblock V8 vandaag niet om de papieren topsnelheid te bevestigen. Net voorbij de magische driehonderdgrens is het beste er wel af, terwijl er volgens het boekje nog zeker twintig kilometer per uur méér in het 6,2 liter grote vat moet zitten. Ondanks de opzichtige koelsleuven in de koolstofvezel motorkap lijkt het erop dat de LT4 grote moeite heeft om de bloedhete en gortdroge lucht die de zachtjes jankende compressor met scheepsladingen tegelijk naar binnen perst, met genoeg benzine te vermengen om tot het opgegeven vermogen van 649 pk te komen.
Of hadden we toch even bij een Aral-pomp moeten stoppen voor een tankje Ultimate 102? Feit is dat de 74 pk minder sterk geachte BMW M5 langzaam maar zeker aan de horizon verdwijnt. Een symbolisch afscheid voor de Duitse sportlimo waarvan de productie deze maand nog wordt stopgezet.
LEES AUTOVISIE MAGAZINE DIGITAAL
Lees het complete verhaal nu in Autovisie magazine editie 22. De nieuwste editie van Autovisie magazine is ook te downloaden via de Autovisie magazine iPad app (gratis voor abonnees) of via de Android app (ook gratis voor abonnees).
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze Toyota is exclusiever dan een Ferrari | Sjoerds Weetjes 393
-
Duurtest Renault Megane: alle plus- en minpunten
-
De nieuwe Mercedes-AMG G 63 is nu een hybride
-
Waarom bijna niemand de DS4 kocht | Sjoerds Weetjes 392
-
Elektrische Hyundai Ioniq 5 N leuker dan menig sportieve benzineauto
-
Skoda Superb 2024: betere deal dan de Volkswagen Passat?
-
Waarom de elektrische Audi Q6 E-Tron een rijdende gimmick is
-
Hot hatch voor 5.000 euro: Suzuki Swift Sport vs. Fiat Panda 100HP
-
Is de krachtigste Maserati Grecale nog steeds de meest begeerlijke?
-
Uw Garage: Chris heeft een V6 van Alfa Romeo in zijn lelijke eend gebouwd
-
Deze straatlegale raceauto van KTM heeft een bizarre deur | Sjoerds Weetjes 391
-
De nieuwe Porsche Panamera is…. een Lowrider?