Mercedes S-Klasse kan straks draadloos laden, met dank aan BMW
Wie vanaf 2017 de gefacelifte Mercedes S-Klasse als S550e bestelt, kan een systeem voor draadloos laden aanvinken op de optielijst. Techfabrikant Qualcomm heeft de techniek dan klaar voor toepassing op productieauto’s.
Draadloos laden
Qualcomm werkt al enkele jaren samen met Mercedes-Benz. Afgelopen jaar verstevigden het Amerikaanse techbedrijf en het Duitse automerk die band – de partijen maakten toen tevens bekend samen te werken aan een systeem om elektrische auto’s draadloos te kunnen opladen.
Volgend jaar wordt die techniek toepasbaar in de praktijk. De Mercedes-Benz S-Klasse wordt dan gefacelift, waarbij de plug-in hybride S550e de mogelijkheid krijgt om draadloos te laden – hetzij als optie. Deze wireless electric vehicle charging-techniek (WEVC), ook wel bekend als inductieladen, heeft daarmee de primeur als fabriek-af feature op een productieauto.
BMW
Eigenaars moeten hiervoor wel een speciaal platform in hun carport of garage neerleggen. Wanneer de auto daar goed op geparkeerd staat, zorgt een 3,6 kW-systeem dat het accupakket van 8kWh wordt bijgeladen. Deze zogeheten ‘Halo’-techniek is nota bene mede ontwikkeld vanuit een samenwerking met BMW, dat de i8 inzet als safety car bij Formule E-races. De maximale capaciteit is 11 kW, al is bij het opladen van elektrische bussen zelfs 125 kW gehaald.
Op termijn wil Qualcomm naar een systeem toe waarbij auto’s op allerlei plekken via inductietechniek kunnen bijladen. Later moet het ook mogelijk worden om op bepaalde stukken weg het accupakket bij te laden.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30