Volvo-eigenaar Geely komt met een nieuw automerk, Lynk & Co. Met het nieuwe label gaat de fabrikant het totaal anders aanpakken dan de traditionele autobouwers. De eerste auto’s moeten in 2017 in China in de verkoop gaan. Europa en Amerika zijn daarna aan de beurt.

lynk

Het lijkt wel alsof Lynk & Co door de fabrikant als een Zweeds merk wordt neergezet, aangezien het de ontwikkeling en het design in het Scandinavische land zo benadrukt. De Chinese auto profiteert bovendien van het CMA-platform (Compact Modular Architecture), dat grotendeels door Volvo is uitgewerkt, maar ook door Geely gebruikt gaat worden. De Chinese inbreng zijn de keiharde renminbi’s en de productielocatie.

Strategisch gekozen

In 2017 komen de eerste auto’s uit de fabriek rollen. De levering zal via dealerbedrijven op strategisch gekozen locaties plaatshebben. Het merk kiest dus niet voor een landelijk dekkend netwerk. Maar de auto is dicht bij huis te bestellen, want dat doe je gewoon online. Volgens de fabrikant scheelt een traditioneel verkoopnetwerk enorm in de kosten, aangezien de distributiekosten ongeveer een kwart van de vraagprijs uitmaken. Door de lagere kosten kan de nieuweling de modellen voor competitieve prijzen in de markt zetten. Lynk & Co zorgt ervoor dat de auto bij de klant voor de deur wordt afgeleverd en wanneer onderhoud dient te worden uitgevoerd, pikt de autobouwer de wagen bij de gebruiker op en brengt die de auto bovendien weer thuis.

01, 02, 03

Overigens wordt de prijsstelling en marktpositie nog niet gesproken. Lynk & Co stelt nu zijn eerste model voor, de 01-SUV. De fabrikant geeft aan dat er aan een hele familie wordt gewerkt, waarbij het tweede model – hoe verrassend – 02 heet, het derde type 03, enzovoort, enzovoort. Allemaal komen ze voorlopig op het CMA-platform van Geely-Volvo te staan, welke bodemsectie is ontwikkeld voor modellen in het B- en C-segment. Volvo past het toe voor de 40-familie, inclusief de XC40.

Elektrificatie

Van Volvo komen ook de aandrijfbronnen, al gaat Geely de drie- en viercilinderblokken in licentie bouwen. Lynk & Co past op alle krachtbronnen elektrificatie toe. De 01 komt als hybride op de markt en als stekkerhybride. Eveneens uit de technische keuken van Volvo komen veiligheidsverhogende zaken als automatische noodstop, voetgangerdetectie, adaptieve cruise control, dodehoekdetectie en het waarschuwingssysteem voor het mogelijk onbedoeld verlaten van de rijbaan.

Digitale sleutel

Lynk & Co noemt zichzelf een premiummerk en wil zich onderscheiden van de concurrentie door de toepassing van nieuwe digitale technieken. Het bedrijf heeft de samenwerking met onder andere Microsoft, Alibaba en Ericsson opgezocht om nieuwe voorzieningen in de auto-industrie te introduceren. Zo krijgen de producten van Lynk & Co een compleet nieuwe digitale customer infrastructuur, waarmee de verschillende functies in de auto zijn te bedienen. Een conventionele sleutel is niet nodig om de deuren te ont- en vergrendelen. De sleutelcode kan op de mobiele telefoon worden gezet en met andere gebruikers worden gedeeld.

Reageren op dit artikel:

Sneak preview Autovisie magazine nummer 22 - 2016
Vorig bericht

Sneak preview Autovisie nummer 22

Throwback Thursday - Peter Hilhorst - Porsche Cayman - Autovisie.nl
Volgend bericht

Throwback Thursday: Porsche Cayman

Sjoerd van Bilsen

Sjoerd van Bilsen

Nieuwsverslaggever die altijd de achterliggende gedachte wil weten en zoekt naar het nieuws dat de auto-industrie graag verborgen houdt. Heeft een grote liefde voor Donkervoort en verzamelt alles van auto’s, zoals folders, miniatuurmodellen en goodies.