Mazda CX-5 volledig in het nieuw
Heel herkenbaar en toch vrijwel helemaal nieuw. In Los Angeles is het doek getrokken van de nieuwe Mazda CX-5, die halverwege 2017 op de markt moet komen.
Populair
De Mazda CX-5 is een van de belangrijkste auto’s voor het Japanse merk. In veel markten, waaronder ook Nederland, is de CX-5 het bestverkochte model van Mazda. Het is daarom heel begrijpelijk dat Mazda ervoor heeft gekozen om de auto toch heel duidelijk op zijn voorganger te laten lijken. Toch is het uiterlijk volledig anders en is het nieuwe model bijvoorbeeld 5 millimeter korter dan zijn voorganger, door kortere overhangen. De A-stijlen zijn 35 millimeter verder naar achteren geplaatst, zodat de motorkap langer lijkt dan voorheen. De wielbasis is met 2700 millimeter exact gelijk aan die van zijn voorganger.
Onthulling
Collega Sjoerd van Bilsen was in Los Angeles live bij de onthulling. Bekijk zijn vlog hieronder:
Bijgepunt
Zijn wielbasis is niet het enige dat de auto deelt met de vorige CX-5. Hij is namelijk gebaseerd op hetzelfde platform, al is het iets bijgepunt. Zo moet de carrosserie zo’n 16% stijver zijn, wat de wegligging verder moet verbeteren. Het interieur van de nieuwe Mazda CX-5 is ook verder verbeterd. Zo zijn er betere materialen gebruikt en is de middentunnel hoger gemaakt, zodat alle bedieningsknoppen, maar ook de versnellingspook op een betere hoogte zitten. Het is verder heel herkenbaar als een interieur van Mazda, met het centrale display en het driespaaks stuurwiel. Het nieuwe model beschikt ook over alle assistentiesystemen die Mazda momenteel heeft en krijgt ook een head-up display.
Techniek
De Mazda CX-5 wordt geleverd met drie viercilinders, een 2,0 liter benzinemotor, een 2,5 liter benzinemotor en een 2,2 liter dieselmotor. Die motoren drijven standaard de voorwielen aan, maar optioneel kun je ook kiezen voor vierwielaandrijving. Mazda spreekt nog niet over vermogens, maar je kunt er vanuit gaan dat ze niet ingrijpend zullen verschillen van de huidige versies van de motoren. Dat betekent dat de basisversie beschikt over 165 pk, de 2,5 liter een vermogen krijgt van 192 pk en de diesel leverbaar wordt met 150 pk en 175 pk. Wel nieuw is dat de auto ook beschikt over G-Vectoring Control, Mazda’s systeem dat moet zorgen voor een neutraler bochtgedrag.
Zomer 2017
Halverwege 2017 moet de nieuwe Mazda CX-5 in de showroom staan. De prijzen zijn – net als de officiële specificaties – nog niet bekend, maar worden waarschijnlijk net iets hoger dan momenteel. Met name de hoge stand van de Japanse Yen en de nieuwe BPM-regels voor 2017 zullen hier een rol in spelen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste