Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 29 nov 2016
Leestijd: 2 minuten

Renault Mégane RS moet wachten op Alpine

Liefhebbers van de Renault Mégane RS moeten nog even geduld hebben. Renault Sport rondt eerst de hier afgebeelde Alpine af voordat de Mégane in productie wordt genomen. Dat betekent dat de hot hatch op z’n vroegst pas over een klein jaar bij de dealer komt te staan.
Alpine concept ADe heren van Renault Sport zijn verantwoordelijk voor zowel de Mégane RS als de Alpine. Laatstgenoemde is reeds als concept voorgesteld en wordt momenteel klaargestoomd voor zijn internationale carrière. Het design van de sportcoupé was bij zijn presentatie al voor negentig procent klaar, maar onderhuids moest nog een en ander worden afgewerkt. Momenteel werken de techneuten hard om de nieuwe Alpine productierijp te maken.

Geen autoshow

Alpine heeft altijd gezegd dat de onthulling van het definitieve model eind 2016 zal plaatsvinden, maar de lancering staat nu gepland voor begin 2017. Volgens de Nederlandse Alpine-baas Michael van der Sande wordt de nieuwe sportcoupé binnen enkele maanden getoond. De fabrikant kiest ervoor om de auto tijdens een speciaal evenement te presenteren in plaats van op een traditionele autoshow. Waar en wanneer dat zal zijn, is nog niet bekend. De productie van de Alpine heeft in het Franse Dieppe plaats. Het is de thuisbasis van Renault Sport én de historische geboorteplaats van de klassieke Alpine-modellen. Momenteel worden in Dieppe de Clio RS, Clio LPG en autosportmodellen van Renault vervaardigd, alsmede de Bolloré BlueCar.

Alpine CWachten

Door de aanstaande lancering van Alpine heeft Renault Sport nog geen oog gehad voor de Mégane RS. Het bedrijf heeft niet de capaciteit om de twee types parallel naast elkaar te ontwikkelen, aldus een insider. De prioriteit is aan Alpine gegeven, zodat de Mégane RS op de nieuwe Franse sportcoupé moet wachten. Volgens Renault zal de Mégane RS wel in 2017 komen. Het merk gaf recent aan dat voor de ontwikkeling van de Mégane RS het chassis de hoogste prioriteit heeft, want dat moet met het oog op de sterke concurrentie opnieuw de maatstaf in zijn klasse worden. Als basis voor het onderstel dient de bodemsectie van de GT, die voor de RS is aangescherpt en over een aangepaste vierwielbesturing zal beschikken. De motor wordt een 2.0-viercilinder met turbo met meer dan 300 pk.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.