Auto’s waarvan er in het verleden veel zijn verkocht, blijven nog lang als occasion beschikbaar. Wij geven je drie van die voormalige verkoopkanonnen ter overweging.

Opel Corsa (2000 – 2006)

Dossier

Deze generatie van de Corsa gaat ongemerkt op in het straatbeeld. Het is net zo min een spannende auto om te zien als om te rijden. Opvallend zijn de goede voorstoelen – ook op lange ritten! – en de doods aanvoelende besturing. Ondanks zijn leeftijd oogt de Corsa nog fris; je zou het gerust een tijdloos model mogen noemen. Via www.gaspedaal.nl komen we terecht bij een autobedrijf in Grootegast, waar een bronskleurige benzineversie te koop staat voor € 2.950. De auto is rijk uitgevoerd, heeft drie portieren, komt uit 2002 en heeft 40.000 kilometer gelopen.

Oordeel van de Wegenwacht

Zijn elektronica speelt de Opel Corsa nog wel eens parten. Uitval van de elektrische stuurbekrachtiging is door de Wegenwacht te verhelpen. Dat geldt eveneens voor een uitgevallen dashboard, dat zijn weerslag heeft op de motor. De Corsa wil dan vaak niet meer starten. Een slecht lopende krachtbron kan worden veroorzaakt door een klevende EGR-klep. Dat is ook zo opgelost. Erger is een gebroken nokkenas; dat onderdeel zorgt voor een dure reparatie. Houdt bovendien de sleutel goed vast: laat je die vallen, dan kan er een chip uitvallen. De sleutel is vervolgens onbruikbaar.

Peugeot 206 (1998 – 2009)

Dossier

De 206 is de meest verkochte Peugeot aller tijden, dus het is logisch dat je ze nog volop om je heen ziet. De stoelen zijn wat zacht, maar wat rijdt-ie fijn; comfortabeler zelfs dan menig moderne auto! Aan een reguliere 1.4-liter benzinemotor hebben de meeste mensen genoeg, maar wie wat meer vermogen wil, kan in Zwaanshoek terecht voor een nette, donkerblauwe 1.6-liter uitvoering (2002, 73.000 kilometer) met handbediende airconditioning en centrale portiervergrendeling. Dat exemplaar valt met een prijs van € 2.950 ook precies binnen ons budget.

Oordeel van de Wegenwacht

Rommelende geluiden uit de voorwielophanging van de 206 duiden op slijtage. Ook olielekkage op de koppakking is bij de Wegenwacht bekend. Zo lang de olie op peil blijft, is er niet veel aan de hand. Vuil in een multistekker van de injectie en een losse massakabel leggen de motor weliswaar stil, maar zijn voor de Wegenwacht kleinigheidjes. Een defect multirelais of een kapotte bobine is ook zo verholpen, mits het juiste onderdeel voorradig is. Bij oudere exemplaren van de populaire Peugeot kunnen een of meerdere van deze euvels voorkomen.

Volkswagen Polo (2001 – 2009)

Dossier

Een Polo is een allemansvriend en dus staat er een flink aanbod op www.gaspedaal.nl. De compacte Volkswagen rijdt heel behoorlijk, de bediening stelt niemand voor vraagtekens, hij is voldoende wendbaar en comfortabel. Juist vanwege die populariteit is een Polo relatief duur. Uitgaande van ons budget kom je dan bij een minder sterk aanbod uit. Dat bewijst ook het metallic blauwe exemplaar dat we vonden bij een autobedrijf in Monster. Hij heeft een 1.2-liter benzinemotor, komt uit hetzelfde bouwjaar als zijn twee concurrenten (2002), kost € 2.995 maar heeft dan wel ruim 100.000 kilometer gereden.

Oordeel van de Wegenwacht

Bobines die de geest geven, komen ook bij de Polo voor. De Wegenwacht kan het probleem verhelpen, mits er aan een nieuwe bobine valt te komen. Hetzelfde probleem kan zich wel vier keer voordoen! Als de elektronische verbinding van het dashboard losraakt, kunnen allerhande storingen optreden. De Wegenwacht lost het op met een puntje solderen, maar het is wel even werk voordat de juiste verbinding wordt blootgelegd.

Ons advies

Wij zouden kiezen voor die erg aantrekkelijke Peugeot, maar wel na een gedegen ANWB Autokeuring.

Reageren op dit artikel:

BMW 635 CSi
Vorig bericht

VIDEO Uw Garage: BMW 635 CSi (1983)

Autovisie Kennisquiz
Volgend bericht

Autovisie Kennisquiz: Welke auto's horen bij deze portieren?

Autovisie

Autovisie