Twaalf centimeter, zoveel scheelt het met zijn voorganger. Toch wordt de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse Coupé niet zwaarder, maar lichter, dankzij het nieuwe platform. De vierpersoons coupé wordt in januari officieel voorgesteld, maar hier zijn alle foto’s.

mercedes-benz-e-klasse-coupe-17-autovisie-nl

Raamstijl

Wat direct opvalt is dat de Mercedes-Benz E-Klasse Coupé, net als zijn voorganger, geen B-stijl krijgt. In plaats daarvan heeft hij een heel klein ruitje dat verder naar achteren is geplaatst. Zoals inmiddels traditie is bij een grote coupé van Mercedes-Benz kun je de voor- en achterruiten volledig naar beneden doen, zodat je een enorme opening krijgt.

Ruimer

De meeste technische gegevens werden een paar dagen terug al bekend, toen de folder van de auto op internet verscheen. Nu hebben we echter nog meer gegevens van de nieuwe coupé. In alle opzichten wordt de nieuwe E-Klasse Coupé groter. Zo meet hij nu 4826 millimeter, 123 millimeter meer dan zijn voorganger. Hij groeide ook 74 millimeter in de breedte, naar een breedte van 1860 millimeter. Zelfs de hoogte is toegenomen met 32 millimeter en bedraagt nu 1430 millimeter. Het grootste verschil zit hem in de wielbasis, die met 113 millimeter toenam naar 2873 millimeter. Dat heeft enorme gevolgen voor de binnenruimte, waardoor achterpassagiers nu opeens ruim zeven centimeter meer beenruimte hebben.

Techniek

Net als de normale E-Klasse, krijgt ook de Coupé het interieur met de twee enorme displays van 12,3 inch elk. Dat is echter bij lange na niet de enige techniek die over wordt genomen. De twee auto’s delen namelijk ook het platform en dat zorgt ervoor dat alle techniek overgenomen kan worden. Zo kan de E-Coupé ook semi-autonoom rijden, beschikt hij over alle mogelijke veiligheids- en assistentiesystemen en wordt hij ook leverbaar met Air Body Control, het geavanceerde luchtveringssysteem van Mercedes. Helemaal onderaan dit artikel lees je alle specificaties van de vier motoren waar hij in eerste instantie mee geleverd wordt.

Sportiever

Standaard staat de Mercedes-Benz E-Klasse Coupé vijftien millimeter lager op zijn stalen veren dan de Sedan. Ondanks dat hij verlaagd is, moet hij nog altijd genoeg comfort bieden aan alle inzittenden. Het interieur is ook aangepakt. Zo worden er standaard sportstoelen geplaatst en heeft hij ook andere luchtroosters dan in de Sedan.

Detroit

Mercedes-Benz trekt op de autoshow van Detroit officieel het doek van de nieuwe E-Klasse Coupé. In het voorjaar moet hij vervolgens in de showroom staan. Prijzen worden tegen die tijd bekendgemaakt.

Specificaties

E200
Motor
: 4-cilinder benzine, turbo
Aandrijving: achterwielen
Transmissie: 9-trapsautomaat
Cilinderinhoud
: 1991 cc
Vermogen: 184 pk
Topsnelheid: 240 km/h
Acceleratie: 7,8 s.
Verbruik: 6,0 – 6,7 l/100 km
Gewicht: 1655 kg

E300
Motor
: 4-cilinder benzine, turbo
Aandrijving: achterwielen
Transmissie: 9-trapsautomaat
Cilinderinhoud: 1991 cc
Vermogen: 245 pk
Topsnelheid: 250 km/h
Acceleratie: 6,4 s.
Verbruik: 6,4 – 7,0 l/100 km
Gewicht: 1685 kg

E400
Motor
: 6-cilinder benzine, turbo
Aandrijving: vier wielen
Transmissie: 9-trapsautomaat
Cilinderinhoud: 2996 cc
Vermogen: 333 pk
Topsnelheid: 250 km/h
Acceleratie: 5,3 s.
Verbruik: 8,1 – 8,4 l/100 km
Gewicht: 1745 kg

E220d
Motor
: 4-cilinder diesel, turbo
Aandrijving: achterwielen
Transmissie: 9-trapsautomaat
Cilinderinhoud: 1950 cc
Vermogen: 194 pk
Topsnelheid: 242 km/h
Acceleratie: 7,4 s.
Verbruik: 4,0 – 4,6 l/100 km
Gewicht: 1735 kg

Reageren op dit artikel:

Bentayga Diesel
Vorig bericht

Autovisie Vlog: Testnotities Bentley Bentayga Diesel

Opel Ampera-e
Volgend bericht

Nederland tweede land dat Opel Ampera-e krijgt

Wouter Spanjaart

Wouter Spanjaart

Redacteur met veel interesse in gadgets en de laatste techniek. Wordt echter helemaal gelukkig van de meest uiteenlopende klassiekers. Heeft een grote voorliefde voor oude Britten, maar droomt van een Facel Vega HK500.