De presentatie van de Faraday Future FF 91 op de Consumer Electronics Show in Las Vegas duurde anderhalf uur. Een bizar groot deel daarvan ging op aan gepraat over de acceleratie van de Tesla-concurrent. Want met een 0 naar 100-tijd van 2,4 seconden zou de FF 91 de snelst sprintende productieauto ter wereld zijn.

Faraday Future

Natuurlijk hebben we ontelbare teaserfilmpjes gezien van de Faraday die allerlei moderne supercars en natuurlijk de Tesla Model S de oren wast in de sprint. Leuk! Dat doe je een paar keer om indruk te maken op je vrienden en daarna moet de FF 91 gewoon een goede auto zijn. Een goede auto die uit een aantal elektromotoren weliswaar 1050 pk en 1800 Nm trekt, maar waarvan de actieradius natuurlijk veel belangrijker is. En die zou, volgens Faraday, op zo’n 608 kilometer liggen, met dank aan een 130 kWh-accupakket. Daarmee is het geen zuinigheidswonder, want een Opel Ampera-e haalt bijvoorbeeld 383 kilometer op een accupakket van 60 kWh, volgens dezelfde meetmethode van de EPA.

LEES OOK: ELEKTRISCHE BATMOBILE – FARADAY FUTURE FFZERO1

Autonoom rijden kan de FF 91 tot op zekere hoogte ook (al ging er tijdens de presentatie wat mis). Hij heeft tientallen radarsensoren, camera’s en andere apparatuur om zonder input van een bestuurder zijn weg te vinden. De Faraday is een crossover, die over meer binnenruimte dan een Mercedes-Benz S-Klasse zou beschikken. Productierijp is hij echter nog niet. Faraday – dat de laatste tijd nogal wat financiële en organisatorische problemen heeft – bouwt nog aan een fabriek, maar accepteert al wel orders. Voor 5000 dollar (4722 euro) heb je een voorinschrijving.

Reageren op dit artikel:

CES 2017
Vorig bericht

CES 2017: De autotechniek van de toekomst

Miami Vice
Volgend bericht

Onder de hamer: Ferrari Testarossa van Crockett en Tubbs

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”