Laten we even de lachspieren losmaken met z’n allen. Komt ‘ie. “Ik ben tot op zekere hoogte een milieuactivist”, zei Donald Trump na zijn ontmoeting met de directeuren van Fiat Chrysler, Ford en General Motors. Echter, de Amerikaanse president vindt de huidige eisen aan brandstofverbruik en CO2-emissies veel te ver gaan.

Trump

Donald Trump met Mark Fields (Ford) en Sergio Marchionne (Fiat Chrysler). Fotocredit: Shawn Thew / Bloomberg

Ze zijn “out of control”, zei Trump met veel gevoel voor hyperbool. ‘Out of control’ zijn ze immers helemaal niet, want het brandstofverbruik en de CO2-emissies van Amerikaanse auto’s worden streng gecontroleerd door de Environmental Protection Agency (EPA). En juist dat schiet de nieuwbakken president in het verkeerde keelgat. Hij wil de onder Barack Obama ingevoerde eisen snel terugdraaien.

NAFTA

Maar daar ging zijn ontmoeting met Sergio Marchionne (Fiat Chrysler), Mark Fields (Ford) en Mary Barra (General Motors) in mindere mate over. Trump maakt er geen geheim van dat hij wil heronderhandelen over de Noord-Amerikaanse Vrijhandelsovereenkomst (NAFTA). Het is hem een doorn in het oog dat fabrikanten door NAFTA uitwijken naar Mexico, waar de arbeidskosten veel lager zijn.

Mexico

Trump heeft tijdens zijn presidentscampagne felle kritiek geuit op de drie grote Amerikaanse autofabrikanten. Ze zouden Amerikaanse banen schrappen en hun productie onderbrengen in Mexico. Ford ging op Twitter in de tegenaanval (Trump had zijn feiten niet op orde), maar zowel Fiat Chrysler, Ford als General Motors zijn gezwicht voor Trumps uitspraken. Ze hebben allemaal investeringen in binnenlandse productie aangekondigd.

LEES OOK: KOOP DAN! LAMBORGHINI DIABLO VAN DONALD TRUMP

Tijdens het gesprek met Marchionne, Fields en Barra heeft Trump financiële voordelen aangekondigd voor Fiat Chrysler, Ford en General Motors als ze auto’s in de Verenigde Staten produceren. Concrete details zijn niet bekend, maar de president zou de fabrikanten vooral belastingvoordelen hebben aangeboden.

Reageren op dit artikel:

ford_gt_20
Vorig bericht

Ford GT wast McLaren 675LT de oren... aldus Ford

AMG
Volgend bericht

Vijftig jaar AMG: Deze vijf bleven wel héél exclusief

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”