Volkswagen heeft een overeenkomst bereikt met de Amerikaanse justitie. De Duitse autobouwer betaalt een boete van 4,3 miljard dollar (4,07 miljard euro) en bekent schuld aan het dieselgateschandaal.

Volkswagen

Fotocredit: AFP / Franck Fife

Bovenop de boete is Volkswagen in de Verenigde Staten ook nog eens 18,2 miljard euro kwijt aan vergoedingen aan getroffen klanten en de terugroep en ‘reparatie’ van verkochte ‘sjoemeldiesels’. Daarbij wordt het concern de komende drie jaar onder onafhankelijk toezicht gesteld.

Donald Trump

Volkswagen is er veel aan gelegen om dieselgate in de VS op te lossen voordat Donald Trump op vrijdag 20 januari wordt ingezworen als president. De fabrikant vreest Trumps onvoorspelbaarheid en vijandige houding tegenover niet-Amerikaanse bedrijven.

LEES OOK: VOLKSWAGEN TIGUAN ALLSPACE – HET GROTERE BROERTJE VAN…

Het emissieschandaal barstte in september 2015 los toen Volkswagen toegaf dat er in miljoenen diesels van het merk geheime software zat ingebouwd. Het programma kon herkennen wanneer een auto een emissietest onderging en schakelde de motor dan naar een schoner programma.

Om de tuin leiden

Afgelopen maandag werd Oliver Schmidt, een hooggeplaatste Volkswagen-manager, aangeklaagd door justitie. Hij zou enkele jaren geleden verantwoordelijk zijn geweest voor het om de tuin leiden van Amerikaanse regelgevers met betrekking tot de ‘sjoemelsoftware’.

LEES OOK: RETRO EN HYPERMODERN – VOLKSWAGEN I.D. BUZZ

In Duitsland onderzoekt justitie de rol van voormalig Volkswagen-topman Martin Winterkorn en Hans Dieter Poetsch, voorheen financieel directeur, en Volkswagen-merkmanager Herbert Diess. Volgens Volkswagen hebben de huidige en voormalige topmannen nooit geweten van het gerommel.

Europese klanten

Wereldwijd gaat dieselgate Volkswagen naar verwachting 30 miljard euro kosten. Volgens het bedrijf kan het die kosten dragen. Volkswagen komt pas in grote problemen als het de Europese Commissie en de Europese overheden lukt om ook vergoedingen voor Europese klanten af te dwingen.

Reageren op dit artikel:

Project One
Vorig bericht

Hypercar van Mercedes-AMG heet voorlopig Project One

Volgend bericht

Dit is het meest recente bericht

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”