De Bugatti Chiron debuteerde vorig jaar in Genève, maar zal dit jaar voor het eerst echt in actie te bewonderen zijn. We zetten tien bijzondere wetenswaardigheden over dé nieuwe hypercar op een rij.

Bugatti Chiron

Bugatti Chiron

  • De fabriek in Molsheim heeft een oppervlakte van meer dan duizend vierkante meter. De vloer is bovendien gemaakt van een middel dat voorkomt dat elektriciteit geleid kan worden.
  • Er zijn geen robots in de fabriek, maar twaalf ‘werkstations’ waar medewerkers in de weer zijn als een Formule 1-team.
  • Een Bugatti Chiron bestaat uit 1.800 verschillende onderdelen die geassembleerd worden.
  • Alleen al de 8.0-liter W16 die de auto met 1.500 pk aandrijft weegt 628 kilogram – hetzelfde als de 300 pk minder sterke krachtbron in z’n voorganger, de Bugatti Veyron. De gehele auto tikt 1.995 kilogram aan op de weegschaal.
  • Om al dat vermogen te kunnen testen, heeft Bugatti een aparte rollenbank laten bouwen die meer vermogen aankan dan welke andere ook. Tijdens zo’n test wordt bovendien elektriciteit opgewekt, die weer wordt gebruikt door de faciliteit.

Bugatti Chiron

Kleuren

  • Er zijn 23 verschillende kleuren voor de bovenlaag van de carrosserie te kiezen, evenals acht koolstofvarianten. Afhankelijk van de voorkeur worden maximaal acht lagen aangebracht – met de hand!
  • Voor het interieur zijn 31 verschillende kleuren leder beschikbaar en acht kleuren alcantara. Ook zijn er dertig stikmogelijkheden, achttien soorten tapijt en elf kleuren veiligheidsgordels.
  • Het bouwen en afleveren van een Bugatti Chiron kost maar liefst zes maanden. Per jaar worden er slechts zeventig gebouwd.
  • Er werken twintig mensen aan één auto. Daarnaast zijn er zeventien logistieke medewerkers en vijftien specialisten om de kwaliteit te waarborgen.
  • Om de waterdichtheid van de auto te testen, wordt de Bugatti Chiron dertig minuten in een regenkamer gezet.

Bugatti Chiron

Reageren op dit artikel:

Morgan EV3 Junior
Vorig bericht

Elektrische Morgan EV3 is er nu ook in maatje extra klein

Renault Mégane voor WK rallycross
Volgend bericht

Prodrive bouwt Renault Mégane voor WK rallycross

Joe van Burik

Joe van Burik

Leeft voor auto's, autosport en videogames. Ziet de charme in van (bijna) elke vorm van autocultuur. Volgt Formule 1 Grands Prix als verslaggever en is zelf actief in de rallysport. Maakt ook graag virtuele kilometers in de racesimulator.